9. ročník - Prírodopis
Dobrý deň žiaci, pokračujeme ďalej. Prečítaš si učivo v učebnici na strane 25, 26. Po prečítaní si do zošita opíšeš tieto poznámky.
Vynecháš riadok, napíšeš názov : Rudné minerály
Rudy sú nerastné suroviny, z ktorých sa získavajú kovy. Rudné minerály v puklinách hornín vytvárajú rudné žily.
1. Zlato - patrí medzi drahé kovy, používa sa v klenotníctve - výroba šperkov a v zubnom lekárstve
2. Striebro - ľahko stráca lesk, využíva sa tiež v klenotníctve, ale nemá takú hodnotu ako zlato
3. Pyrit - tvrdší ako zlato, má žltú farbu, ale nie je kujný - nedá sa ľahko opracovať.
8. ročník - Prírodopis
Pokračujeme milí žiaci,
učebnica strana 29. Máš tam dve postavy, jedna spredu a druhá zobrazená zozadu. Otvoríš zošit, napíšeš názov POHYBOTÁ - SVALOVÁ - SÚSTAVA a pod názov si vypíšeš všetky tie názvy svalov, ktoré na obrázku vidíš. Spolu budeš mať napísaných 9 svalov.
Keď to urobíš, otočíš učebnicu na stranu 31 a opíšeš si tie zelené štvorce. Najprv si napíšeš názov Spôsob života a opíšeš si pod tento názov 6 riadkov, ktoré máš v tom zelenej štvorci. Potom si pod to napíšeš Ochorenia a opäť opíšeš zelený štvorec - 5 riadkov.
Nezabudni, že zošit kontrolujem.
7. ročník Prírodopis
Milí žiaci, pokračujeme ďalej, prečítaš si učivo na strane 37 - od názvu OKOLIE VODY až po stranu 43. Hlavne si popozeraj obrázky, či tie zvieratá poznáš na obrázkoch, či si ich už videl niekde v prírode. Čítaj si to postupne, nie je potrebné všetko naraz, rozdeľ si to, každý deň trošku. Potom si opíš tieto poznámky. V škole sa o týchto zvieratách porozprávame, zošit kontrolujem.
Okolie vody, živočíchy a rastliny v jej okolí
Živočíchy: Komár, vážka, skokan hnedý, užovka, bobor, vydra
ovad - malé larvy žijú vo vode v bahne, samica sa živí krvou zvierat a človeka
salamandra škvrnitá - má čierno-žlté sfarbené telo, nechytaj ju do ruky!
rosnička - má zelenú kožu, žije v močiari, aj na strome
Pri vode žijú aj vtáky, ktoré majú plávacie blany a tukovú žľazu a preto sa im perie nezmočí. Patrí tu: kačica divá, hus divá, labuť, bocian, čajka, rybárik
Rastliny: Iskerník, vŕba, topoľ, jelša
záružlie - žlté kvety, jedovatá
Nezábudka - má modré kvety
9.B - Slovenský jazyk - Čítanka
Takže žiaci, ideme ďalej aj v čítaní a prečítate si z čítanky ďalšie dve poviedky. Babička a Jakubko. Do zošita si potom napíšte názvy tých poviedok a nakreslite si čo vám prvé napadne keď dočítate.
Zopakujeme si ešte vybrané slová a to v pracovnom zošite na strane 10, cvičenie 1. Vybrané slová dajte do správnej vety a vety prepíšte do riadkov. Urobte si ešte jedno cvičenie a to z učebnice na strane 14, 3. cvičenie. Vo vetách chýbajú vybrané slová, ktoré majú začiatočné písmena a vy ich máte doplniť a vety prepísať.
Vzor 1. veta: Môj strýko si nachystal udicu a išiel na ryby.
9.B - Matematika
Pokračujeme v delení. V pracovnom zošite na str. 5, cvičenie 1. a 3. Mate tam opäť vzor ako deliť a zapisovať pod seba. Aj ako výsledky skontrolujete skúškami správnosti.
V učebnici na str. 14 vypočítajte príklady z cvičení 6. a 7.
Zopakujete si v nich delenie prirodzených čísel číslom 3 so zvyškom. Zvyšok bude vždy menší ako číslo 3. Výsledky si skontrolujte skúškami správnosti.
9.B - Prírodopis
Milí žiaci, pokračujeme. Učebnica na strane 22,23 a 24. Prečítaš a potom napíš tieto poznámky do zošita. Zošit v škole kontrolujem.
Vnútorné geologické procesy
Vo vnútri Zeme je veľmi teplo, nachádza sa tam roztavená magma. Stúpa na povrch pri sopečnej činnosti a vyleje sa na zem ako láva. Keď stuhne, vzniknú vyvreté horniny.
Časti sopky: magma, sopečný komín, kráter, láva
Vyvreté výlevné horniny: čadič, sopečné sklo, pemza, síra
Vyvreté hlbinné horniny: žula
8.B - Prírodopis
Milí žiaci, pokračujeme ďalej. Otvoríš si učebnicu na strane 23, prečítaš si ju. Potom do zošita napíšeš názov Kostra hlavy a opíšeš si všetky tie názvy kosti, ktoré sú na obrázku na strane 23. (je ich tam osem). Keď to budeš mať, otočíš učebnicu na stranu 26, napíšeš do zošita názov Kostra končatín a opíšeš si opäť názvy kosti. Názvy máš napísané okolo postáv, na pravej a ľavej strane. Ty opisuješ ľavý stĺpec z učebnice, je tam napísaných 10 kostí - tie si napíšeš aj ty. V škole budem kontrolovať.
7.C - Prírodopis
Milí žiaci, pokračujeme ďalej. Otvoríš si učebnicu na stranách od 33 (čítaš až to čo je dole pod názvom Rastliny žijúce v stojatých vodách) až po stranu 36. Tam budeš čítať o rybách. Potom si do zošita prepíšeš tieto poznámky, nezabúdaj zošit kontrolujem.
Rastliny žijúce v stojatých vodách. Tečúce vody a živočíchy v nej
V stojatých vodách žijú: žaburinka, pálka, lekno biele
Tečúce vody: patrí sem rieka, od prameňa až k moru. Žijú v nej:
Rak - žije len v čistej vode, telo pokrýva pancier, potravu chytá klepetami
Pstruh potočný - žije v horských potokoch
Šťuka - dravá ryba, loví aj väčšie ryby
Zubáč - má ostré zuby
Pleskáč - žije v pokojnej vode, má sploštené telo
Sumec - naša najväčšia ryba
Úhor - má telo podobné hadovi
9.B - Slovenský jazyk
Tak pokračujeme:
Zopakujeme si vybrané slová po b, p, m, v, r, s, z. Nájdete ich v učebnici Slovenský jazyk na strane 13. Všetky si opíšete do zošita. Prepíšte si ich pekne farebne. Použite štvortuhové pero.
A naučíte sa naspamäť tieto vybrané slová:
b: kobyla, býk p: kopyto, pykať m: myš, mydlo v: vysoký, zvyk r: ryba, ryža
s: syn, sýkorka z: jazyk, nazývať
9.B - Matematika
9. ročník - Prírodopis
Milí žiaci, pokračujeme v učení. Otvoríš učebnicu na strane 20 a prečítaš si aj stranu 21. Potom si opíš tieto poznámky:
Geologické procesy
Geológia je veda, ktorá sa zaoberá vznikom, zložením, stavbou a vývojom zemského telesa. Zem je v ustavičnom pohybe, fúka vietor, tečie voda. Tieto deje prebiehajú na povrchu a vo vnútri Zeme - voláme ich vnútorné a vonkajšie geologické procesy. Pri týchto procesoch vznikajú minerály a horniny.
* Zošit budem v škole s poznámkami kontrolovať a známkovať.
8. ročník - Prírodopis
Milí žiaci, pokračujeme ďalej. Otvoríš a prečítaš učebnicu na stranách 18 až 22, a potom si prepíš tieto poznámky do zošita. Budem zošit kontrolovať.
Ľudský organizmus ako celok
Telo človeka sa tvorí z najmenších častí - buniek. Rovnaké bunky tvoria tkanivá. Tkanivá, ktoré vykonávajú zložitú činnosť tvoria telové orgány. Orgány vykonávajúce rovnakú činnosť tvoria sústavy. Všetky orgány ľudského tela tvoria jednotný celok - ľudský organizmus.
Oporná sústava
Oporu telu zabezpečuje kostra človeka. Delí sa na kostru hlavy, kostru trupu, kostru končatín.
Kosť vzniká z chrupky procesom kostnatenia. Kosť je na povrchu obalená blanou - okosticou. Dutiny kostí vypĺňa kostná dreň. Pohyblivé spojenie kostí zabezpečujú kĺby.
7. C - Prírodopis
Milí žiaci, pokračujeme v učive ďalej. Prečítaš si učebnicu na stranách 28 až 31, a potom si opíšeš do zošita tieto poznámky. Názov: Vodné spoločenstvo, vodné prostredie, stojaté vody a živočíchy v nich žijúce
Voda pokrýva veľkú časť zemského povrchu. Živočíchy, ktoré žijú v nej voláme vodné živočíchy. Pre nich je voda zdrojom kyslíka. Voda sa nachádza v tele všetkých organizmov. Rozpúšťa rôzne látky.
Vodné prostredie delíme na vody stojaté a tečúce.
Medzi stojaté patrí: močiar, jazero, rybník, vodná nádrž. Žijú v nich:
korýtko rybničné, larva, korytnačka močiarna, kapor, karas, mlok, skokan
zelený.
9.B - Prírodopis
Milí žiaci, opíšeš si poznámky do zošita z učebnice na strane 19 - tie silné čierne slová, je tam 6 riadkov. Keď to budeš mať napísané, dopíšeš si tieto názvy minerálov (teda kameňov), sú zoradené podľa najmäkšieho. Máš to zobrazené na strane 17
Minerály podľa tvrdosti: 1. mastenec 2. kamenná soľ 3. kalcit 4. fluorit 5. apatit 6. živec
7. kremeň 8. topás 9. korund 10. diamant
8.B - Prírodopis
Milí žiaci, opíšeš si nasledujúce poznámky do zošita. Zošit budem kontrolovať, známkovať. V učebnici si prečítaj strany 14,15,16. Potom vynechaj riadok, opíš poznámky, nadpis:
Človek rozumný
1.Neandertálec - pračlovek. Kosti sa našli v Nemecku. Žil v jaskyni, vyrábal nástroje z kameňa a kostí, lovil medvede.
2. Človek predveký - mal rovnakú stavbu tela ako dnešný človek. Staval si prístrešky, lovil mamuty, používal luk a šíp.
3. Človek súčasný: a) v mladšej dobre kamennej - robil nástroje z kameňa, lovil zvieratá, pestoval obilie a choval zvieratá
b) v dobe bronzovej - objavil sa bronz a tvoril z neho nástroje. S objavením železa sa vývoj človeka zrýchlil (doba železná).
Vývoj človeka ovplyvnila práca, pretože pri nej rozvíjal myseľ.
Rasa - je to črta - farebnosť pleti, ktorou sa ľudia od seba odlišujú. Na Zemi rozlišujeme 3 rasy:
1. Biela - Európa, Amerika
2. Žltá - Ázia
3. Čierna - Afrika, Amerika
Uprednostňovanie jednej rasy pred druhou je rasizmus.
7.C - Prírodopis
Milí žiaci, pokračujeme ďalej. Učebnicu si otvoríš na stranu 21 a prečítaš si všetko až po stranu 24. Veľa tam toho nie je. Potom si opíšeš tieto poznámky. Nezabúdaj, že zošit budem známkovať. Vynechaj riadok v zošite, a opíš to čo tu más, názov:
Rastliny a živočíchy
Rastliny sú zelené organizmy, uvoľňujú kyslík a sú potravou pre živočíchy. Poznáme kvitnúce a nekvitnúce rastliny: machy, lišajníky a paprade sú nekvitnúce, pretože nemajú kvet.
Živočíchy - rozdeľujeme ich podľa toho, či majú v tele kostru alebo ju nemajú. Živočíchy s kostrou: - majú kosti, cicavce, vtáky, plazy, obojživelníky, ryby. Živočíchy bez kostry: nemajú kosti, slimák, dážďovka, pavúk, rak, hmyz, motýľ, včela, mucha.
Spoločenstvo organizmov - rastliny a zvieratá sa navzájom ovplyvňujú, tvoria prírodu. Medzi životné prostredie patrí: voda, les, lúka, pole, záhrada.
9.B
Slovenský jazyk a literatúra
Napíšte si tieto slová pod seba do zošita s názvom /gramatika/:
adresa, šálka, zamestnanec, kilogram, rizoto, fyzika, umelec, včela, mobilný (telefón), hadí (jed), narodeniny, sýkorka, sladký (med), živočích, peňaženka, telocvik, človek, kostol, miestny (rozhlas)
a nájdite ich v učebnici slovenský jazyk vzadu v slovníku od str. 101 - 107 a ku každému napíšte číslo strany, na ktorej sa nachádza.
Príklad: adresa - 101, v škole skontrolujem a oznámkujem
9.B
Slovenský jazyk a literatúra
/tr.uč. Kuľková/
Matematika
Z učebnice na str. 12 si vypočítate príklady na násobenie a to cvičenia 40. až 44.
Príklady si prepíšte do zošita a vypočítajte.
/tr.uč. Kuľková/
DEJEPIS - 9.B
12.10. 2020
Milí deviataci,
s pomocou učebnice dejepisu (s. 7-14) napíš do svojho zošita odpoveď:
1. Ako sa volá najstaršia doba, v ktorej ľudia nepoznali písmo? (s. 7)
.......................................................................................................................................
2. Na čo slúžil pästný klin? (s. 9/8)
.......................................................................................................................................
3. Čo to je venuša? (s. 10)
.......................................................................................................................................
4. Aké vynálezy nám zanechali obyvatelia starovekej Číny? (s. 11)
.......................................................................................................................................
5. Kto vynašiel prvé písmo a ako sa volalo? (s. 13)
........................................................................................................................................
6. Pyramídy - kde ich nájdeme? .......................................................................................
Z čoho sú postavené? ................................................................................
Čo bolo v pyramíde uložené? (s. 14) .........................................................
Pozri si: https://www.youtube.com/watch?v=OyFTmy_EDy8
Zober si učebnicu a prečítaj si učivo STAROVEKÉ GRÉCKO (s. 15-18)
Do zošita si prepíš poznámky: s. 16 - číslo 6., 9. a 11.
Pamätáš si?
Čo je demokracia? Ako sa volá najvýznamnejší grécky boh? Čo dostal víťaz olympijských hier?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
20.10. 2020
STAROVEKÝ RÍM
Otvor si učebnicu a prečítaj si o starovekom Ríme na s. 19-22.
Do zošita si napíš poznámky:
Staroveký Rím
- Rím založili v r. 753 pred Kr. dvojčatá Romulus a Remus (vychovávala ich vlčica)
- tóga = odev
- gladiátor = otrok, zápasil pre zábavu Rimanov v Koloseu
- Spartakus viedol povstanie otrokov proti Rimanom
- Caesar politik v Ríme - z jeho mena odvodený titul panovníka (cisár)
- Jupiter - najvyšší boh Rimanov
- nové náboženstvo kresťanstvo (Ježiš Kristus)
- písmo latinka, rímske číslice
- na Slovensku sa po Rimanoch zachoval nápis na skale v Trenčíne
Pozri si
legendu o založení mesta: https://edu.ceskatelevize.cz/zalozeni-rima-5e441f12d76ace2c451de168
ako kedysi vyzeral Rím: https://www.youtube.com/watch?v=e_phjB19ZEg&feature=emb_logo
Nevadí, že je video v anglickom jazyku, pozeraj ako sa menilo mesto Rím.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
27.10. 2020
NAJSTARŠIE NÁRODY NA ÚZEMÍ SLOVENSKA
Zopakuj si a správne odpovede napíš do zošita:
1. Najstaršie obdobie v histórii sa volá:
a) novovek
b) starovek
c) pravek
2. Veľké zviera, ktoré lovili pravekí lovci sa volalo:
a) žirafa
b) mamut
c) slon
3. Egypťania pochovávali mŕtvych takto:
a) telo zabalzamovali (múmia) a vložili do pyramídy
b) do jamy vložili mŕtve telo
c) do jamy vložili popol mŕtveho
4. Číňania vymysleli:
a) Bibliu
b) pušný prach, papier a kompas
c) pyramídy a múmie
5. Napíš, čo sa dialo na olympijských hrách? .....................................................
6. Hlavný grécky boh sa volá:
a) Zeus
b) Afrodita
c) Herkules
7. Mesto Rím založili dvaja bratia Romulus a Remus, ktorých vychovávala:
a) mama
b) vlčica
c) babka
8. Rimania zanechali na Slovensku nápis na skale a to:
a) v Bardejove
b) v Bratislave
c) v Trenčíne
Hotovú úlohu mi pošli na FB.
Zober si učebnicu dejepisu a prečítaj si o Keltoch na našom území s. 23 - 24.
Prezri si video: https://www.youtube.com/watch?v=Cy6aR4ftYqs
Do zošita si napíš poznámky:
Kelti boli prví obyvatelia na našom území, o ktorých máme písomné správy. Boli dobrí bojovníci, roľníci a zruční remeselníci, hutníci, baníci. Prvými predchodcami miest na našom území boli keltské oppidá. Kelti razili zlaté a strieborné mince. Najznámejšie sú biateky.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.11. 2020
PRÍCHOD SLOVANOV
Prečítaj si v učebnici dejepisu tému PRÍCHOD SLOVANOV na s.25-28.
Pozri si https://www.youtube.com/watch?v=TGKV84pzdco&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=9
Do zošita si napíšeme poznámky:
Príchod Slovanov
V 5.-6. stor. nastalo v Európe obdobie sťahovania národov. Okolo r. 500 sa na území dnešného Slovenska usadili predkovia Slovákov. Prvé slovanské kmene prišli na naše územie od rieky Dneper.
Slovania museli bojovať proti Avarom. Asi v r. 623 vznikla na našom území Samova ríša - kmeňový zväz. Slovania si stavali opevnené hradiská (mohutné pevnosti).
Skús vyriešiť pracovný list (klikni na priložený súbor).
11. 11. 2020
VEĽKOMOROVSKÁ RÍŠA
Pamätáš si? Ako sa volal franský kupec, ktorý pomohol Slovanom? Ako sa volali pevnosti, ktoré stavali Slovania?
Vezmi si učebnicu dejepisu a prečítaj si na s.29-30 o Veľkomoravskej ríši.
Pozri si videá:
https://www.youtube.com/watch?v=JBRT57xwMe4&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=10
https://www.youtube.com/watch?v=LFtoHqzYkOo
https://www.youtube.com/watch?v=pzUzlRUCKxw
Do zošita si napíš poznámky:
Veľká Morava vznikla spojením Nitrianskeho a Moravského kniežatstva v r. 833.
Panovníci Veľkej Moravy:
1. Mojmír
2. Rastislav - požiadal byzantského cisára o kňazov, ktorým by ľud rozumel (dovtedy franskí kňazi). Bratia Konštantín a Metod prišli v r. 863, zostavili prvé písmo Slovanov hlaholiku., založili učilište, školu na výchovu kňazov.
3. Svätopluk - rozsah Veľkej Moravy najväčší.
4. Mojmír II. - prenezhody bratov, útoky Frankov a staro-maďarských kmeňov nakoniec Veľká Morava zanikla.
Vyrieš úlohu:
Nesprávne prečiarkni:
a) Nitrianske a moravské kniežatstvo spojil do štátu Veľkomoravskej ríše knieža PRIBINA - MOJMÍR.
b) Cyril a Metod prišli do Veľkomoravskej ríše v roku 836 - 863.
c) Cyril a Metod zostavili prvé slovanské PÍSMO - REČ.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
19.11. 2020
KULTÚRA VEĽKOMORAVSKEJ RÍŠE
Pamätáš si?
Ako vznikla Veľká Morava (čo sa spojilo)? Vieš vymenovať 4 vládcov Veľkej Moravy?
Vezmi si učebnicu dejepisu a prečítaj si na s.31-34 o kultúre Veľkomoravskej ríše.
Pozri si videá:
https://www.youtube.com/watch?v=GSOXb4E16Aw&feature=emb_logo
https://historyweb.dennikn.sk/clanky/detail/co-si-obliekali-na-velkej-morave
Do zošita si napíš poznámky:
Starosloviensky jazyk sa stal skutočným spisovným jazykom. Konštantín a Metod prekladali do staroslovienčiny najmä náboženské knihy, napr. Bibliu.
Slovania svojich mŕtvych spaľovali (popol ukladali v urnách - popolniciach), alebo pochovávali.
Najvýznamnejší boh Slovanov bol Perún (Hrmenboh) - boh hromu, búrky a vojny.
Slovania stavali opevnené hradiská - Hradisko v Bojnej pri Topoľčanoch.
Úlohu:
Do zošita si nakresli ľubovoľný obrázok zo s.32-33.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
30.11. 2020
SLOVENSKO SÚČASŤOU UHORSKÉHO ŠTÁTU
V učebnici dejepisu si prečítaj o vzniku Uhorska a jeho prvom kráľovi na s.35-38.
Pozri si video o Štefanovi:
https://www.youtube.com/watch?v=reVZvohGTvM
Čo si zapamätám:
Starí Maďari zanechali kočovný život a usadili sa v Podunajskej nížine. Staromaďarské
kmene sa spojili a začali budovať jednotný štát pod vedením náčelníka Arpáda. Prvým
uhorským kráľom bol Gejzov syn Štefan I. Vybudoval silný štát a Uhorsko rozdelil na župy.
Z čias Štefana I. sa zachovali najstaršie uhorské zákony. Počas jeho panovania sa celé
územie Slovenska stalo súčasťou uhorského štátu.
Vyrieš pracovný list:
7.12. 2020
VPÁD TATÁROV
V učebnici dejepisu si prečítaj o vpáde Tatárov na naše územie na s.39-40.
Čo si zapamätám:
Dejiny Uhorska v 13. storočí sú dejinami boja šľachty a kráľa o moc. Šľachta prinútila kráľa Ondreja II. v roku 1222 vydať zlatú bulu. Kráľ oslobodil od platenia daní strednú a nižšiu šľachtu. V roku 1242 Tatári pri rieke Slaná porazili kráľa a spustošili Slovensko. Na obranu pred nájazdmi Belo IV. prikázal stavať kamenné hrady, opevniť mestá. Pretože mnohé oblasti Uhorska ostali ľudoprázdne, kráľ podporoval príchod cudzincov, najmä Nemcov. Udeľoval im rôzne výsady, privilégiá. Väčšinou pracovali ako baníci v Banskej Štiavnici.
Vyrieš pracovný list:
1.Dokonči vety:
Šľachta prinútila kráľa ...................... v roku 1222 vydať ........................................
Kráľ oslobodil od................................ strednú a nižšiu šľachtu. V roku 1242
......................... pri rieke Slaná ................................. a spustošili Slovensko. Na
obranu pred nájazdmi ........................ prikázal stavať ......................hrady, opevniť
mestá. Pretože mnohé oblasti Uhorska ostali .............................., kráľ podporoval
príchod cudzincov, najmä Nemcov.
2.Podčiarkni, čo je správne:
a) Šľachta prinútila kráľa Ondreja II. v roku 2122 vydať zlatú bulu.
b) Kráľ prinútil šľachtu platiť dane.
c) V roku 1242 Tatári pri rieke Slaná porazili kráľa a spustošili Slovensko.
d) Na obranu pred nájazdmi Belo IV. prikázal stavať drevené hrady.
14.12. 2020
MATÚŠ ČÁK TRENČIANSKY
V učebnici dejepisu si prečítaj o M.Č. Trenčianskom na s. 41-44.
Pozri si video: https://www.youtube.com/watch?v=ZaDykuFJYGc&t=2s
Čo si zapamätám:
Pre počiatok 14.stor. je aj v Uhorsku typický boj o moc. O uhorský trón bojovalo
niekoľko bohatých veľmožov. Jedným z nich bol aj Matúš Čák Trenčiansky.
Napokon uhorský snem uznal za uhorského kráľa Karola Róberta. Kráľ Róbert
zjednotil celé Uhorsko. Vybudoval moderné vojsko, zaviedol pevnú menu a platenie
stálych daní. Podporoval vznik banských miest. V ťažbe a spracovaní medi, zlata,
striebra, železa a ortuti patrilo Slovensko medzi najbohatšie oblasti v Európe. Stalo
sa "zlatou baňou" Uhorska s celoeurópskym významom.
ÚLOHY:
1· Zapamätal si si, čo sa ťažilo na Slovensku - aké vzácne kovy?
...................................................................................................................
2· Nesprávne prečiarkni:
a) Medzi najmocnejších šľachticov Uhorska patril v 14.stor. Matej Bel
z Očovej - Matúš Čák
b) Slovensko sa stalo zlatou "studňou" - "baňou" Uhorska.
DEJEPIS - 8.B
12.10. 2020
Milí ôsmaci,
s pomocou učebnice dejepisu (s. 8-17) napíš odpoveď:
1. Napíš 5 nových vynálezov zo začiatku 20. storočia. (s. 8-12)
...........................................................................................................................................
2. Ktoré 2 štáty mali najviac kolónii? (s. 13)
...........................................................................................................................................
3. Čo sa stalo zámienkou na vypuknutie 1. svetovej vojny? (s. 15)
...........................................................................................................................................
4. V ktorom roku začala a v ktorom roku skončila 1. svetová vojna ? (s. 16)
...........................................................................................................................................
Zober si učebnicu a prečítaj si učivo PRIEBEH PRVEJ SVETOVEJ VOJNY (s. 18-22)
Pozri si: https://www.youtube.com/watch?v=CHjv02nwAWc&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=93
https://www.youtube.com/watch?v=0I0knIvfroo
https://www.tiki-toki.com/timeline/entry/115488/Prv-svetov-vojna/#vars!date=1915-02-09_00:11:54!
Do zošita si prepíš poznámky - Čo si zapamätám zo s. 22.
Pamätáš si?
Prečo sa táto vojna volá svetová? ............................................................................
Aké nové zbrane boli použité v tejto vojne? .............................................................
Kde sa odohrala najväčšia bitka? ..............................................................................
20.10. 2020
NESPOKOJNOSŤ NA FRONTE
Najprv skús odpovedať na otázky: Odkedy dokedy trvala prvá svetová vojna? Prečo hovoríme, že bola svetová? Aké zbrane boli po prvý raz použité? Kde sa uskutočnila najväčšia bitka prvej svetovej vojny?
Prečítaj si tému v učebnici s.23-25.
Front = bojisko, miesto, kde sa bojuje.
Do zošita si prepíš poznámky - Čo si zapamätám s.25.
Skús vyriešiť pracovný list. Odpovede napíš do zošita, urob fotografiu a tú mi pošli na môj FB.
27.10. 2020
NESPOKOJNOSŤ V ZÁZEMÍ
Najprv skús odpovedať na otázku: Prečo sa vojaci na frontoch začali búriť?
Prečítaj si tému v učebnici s.26-28.
Ak nemáš doma učebnicu,
nájdeš knihu dejepisu tu:
Do zošita si prepíš
poznámky - Čo si zapamätám s.28.
Pozri a vypočuj si video o 1.svetovej vojne: https://www.youtube.com/watch?v=kpULiBGggLs
Skús vyriešiť úlohy:
1. Pomocou učebnice dokonči vety z textu Čo si zapamätám:
Ľudia v zázemí museli ťažko pracovať v .................................................
Boli nespokojní, lebo bol ............................................................potravín.
V novembri 1917 v ................................................. .. vypukla revolúcia.
Pod vedením ....................................................... bola v Rusku nastolená
................................................... .
2. Zakrúžkuj, čo je správne:
a) Ľudia v zázemí žili v prepychu.
b) Ľudia v zázemí boli nespokojní, lebo bol nedostatok potravín.
c) V novembri 1917 sa v Moskve pod vedením Lenina ľudia vzbúrili.
4.11. 2020
KONIEC A DôSLEDKY 1. SVETOVEJ VOJNY
V učebnici si prečítaj o konci 1. svetovej vojny s. 29-31.
Potom si pozri video od 11:17 min : https://www.youtube.com/watch?v=kpULiBGggLs
Do zošita si prepíš poznámky:
Koniec a dôsledky prvej svetovej vojny
V novembri 1918 sa prvá svetová vojna skončila. Rakúsko-Uhorsko sa rozpadlo a namiesto neho vznikli nové štáty: Rakúsko, Maďarsko, Československo, Poľsko a Juhoslávia.
Skús vyriešiť pracovný list (klikni na priložený súbor).
Hotovú úlohu mi zašli na FB, ďakujem :)
11.11. 2020
Pamätáš si?
Čo sa stalo 11. 11. 1918? Dnes je výročie ukončenia 1. svetovej vojny.

VZNIK ČESKOSLOVENSKA
Pozri si priložené videá:
https://www.youtube.com/watch?v=47akm6F9Hes&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=94
https://www.youtube.com/watch?v=qD8ec7pJ4SY&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=95
https://www.youtube.com/watch?v=sxQWWjhDGGU&list=PLyVNKqkkebeFBnZ8ojIgdEtIJnUAErY2u&index=24&t=26s
V učebnici dejepisu si prečítaj o vzniku našej prvej Československej republiky s. 32-36.
Do zošita si prepíš poznámky:
Česi a Slováci vedení Masarykom, Štefánikom a Benešom sa usilovali o vznik spoločného štátu. Preto vytvorili československé légie. Československá republika bola vyhlásená 28. októbra 1918 v Prahe. V Martine slovenskí politici podpísali Martinskú deklaráciu. Prvýkrát v dejinách sa územie obývané Slovákmi ohraničilo medzinárodne uznávanými hranicami.
Skús vyriešiť úlohy:
1.Podľa poznámok dokonči vety :
Česi a Slováci vedení Masarykom, ........................................................... a Benešom sa
usilovali o vznik .............................................................. štátu. Preto vytvorili československé
........................................................... Československá republika bola vyhlásená 28. októbra
......................... v Prahe. V Martine slovenskí politici podpísali ..............................................
deklaráciu. Prvýkrát v dejinách sa územie obývané Slovákmi ohraničilo medzinárodne
uznávanými ..............................................
2.Podčiarkni,
čo je správne:
a) Česi a Slováci vedení Masarykom, Štefánikom a Benešom sa usilovali o vznik československého štátu.
b) Preto vytvorili československé jazdecké oddiely.
c) Československú republiku vyhlásili 28. októbra 1981 v Prahe.
d) V Martine slovenskí politici podpísali pražskú deklaráciu.
e) Tak sa po prvý raz v dejinách územie obývané Slovákmi ohraničilo medzinárodne uznávanými hranicami.
18.11. 2020
ŽIVOT V ČESKOSLOVENSKU
Pamätáš si?
Kedy vznikla 1. Československá republika? Pamätáš si meno aspoň jedného muža, ktorý sa zaslúžil o jej vznik?
Pozri si priložené videá:
https://www.youtube.com/watch?v=YOeGXEm2wao&feature=emb_title
https://www.youtube.com/watch?v=opx0ow6YUOg&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=96
V učebnici dejepisu si prečítaj o živote v Československu na s. 37-41.
Do zošita si prepíš poznámky:
Hlavným mestom Československa bola Praha. Hlavným mestom Slovenska bola Bratislava.
Zaviedol sa osemhodinový pracovný čas, bola sloboda tlače. Právo voliť mali všetci, aj ženy.
Noviny a časopisy vychádzali v jazykoch všetkých národov a národností, ktoré žili
v Československu.
Skús vyriešiť pracovný list
1.Podľa poznámok dokonči vety:
Hlavným mestom Československa bola ................................... Hlavným mestom Slovenska
Sa stala ..................................... Zaviedol sa .............................. hodinový pracovný čas, bola
............................... tlače. Právo voliť mali ...................................... Noviny a časopisy
vychádzali v jazykoch všetkých národov a ..........................................., ktoré žili
v Československu.
2.Podčiarkni, čo je správne:
a) Hlavným mestom Československa bola Bratislava.
b) Hlavným mestom Slovenska sa stala Bratislava.
c) Zaviedol sa 12-hodinový pracovný čas.
d) V Československu bola sloboda tlače a volebné právo.
e) Noviny a časopisy vychádzali len pre Čechov a Slovákov.
30.11. 2020
TOMÁŠ GARRIQUE MASARYK
Pamätáš si? Ako sa volalo hlavné mesto Československa? Kto bol prvým prezidentom ČSR?
V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 42 -44 o našom 1.prezidentovi.
Pozri si video: https://www.youtube.com/watch?v=B3K8_uCNzU0
Čo si zapamätám:
Masaryk pochádzal z chudobnej rodiny. Vďaka nadaniu a usilovnosti sa
z neho stal univerzitný profesor. Masaryk bol prvým československým prezidentom.
Vyrieš pracovný list:
1· Dokonči vety:
Masaryk pochádzal z ...................................... rodiny. Vlastnou usilovnosťou sa z neho
stal univerzitný ................................................... Masaryk bol prvým československým
...................................................
2· Podčiarkni, čo je správne:
a) Masaryk pochádzal z bohatej rodiny.
b) Vlastnou usilovnosťou sa z neho stal univerzitný profesor.
c) Masaryk bol prvým československým športovcom.
7.12. 2020
MILAN RASTISLAV ŠTEFÁNIK a ANDREJ HLINKA
Pozri si: https://www.youtube.com/watch?v=dnSsIkUnfss
https://www.kvizy.eu/vzdelavacie-videa/1896/andrej-hlinka
V učebnici dejepisu si prečítaj o slávnych mužoch našich dejín M.R. Štefánikovi a A. Hlinkovi na s. 45-48, 49-51.
Čo si zapamätám:
Štefánik sa podieľal na vzniku Československa. V československej vláde mal
funkciu ministra vojny. Štefánik bol hvezdár, letec, meteorológ. Pochovaný je
v Brezovej pod Bradlom.
Andrej Hlinka pochádzal z chudobnej rodiny. Stal sa kňazom. Žiadal samostatnosť
slovenského národa. Hlinkovým nástupcom v Slovenskej ľudovej strane sa stal
Jozef Tiso.
Vyrieš pracovný list:
1.Dokonči vety:
Štefánik sa podieľal na vzniku .....................................................................
V československej vláde mal funkciu ministra ............................................
Štefánik bol hvezdár, ........................... a meteorológ. Pochovaný je v
.......................................... pod Bradlom.
........................... Hlinka sa stal .......................................
2.Podčiarkni, čo je správne:
a) Štefánik sa podieľal na vzniku Slovenskej republiky.
b) V československej vláde mal funkciu prezidenta.
c) Štefánik bol kozmonautom.
d) Pochovaný je v Brezovej pod Bradlom
e) Andrej Hlinka sa stal univerzitným profesorom.
f) Hlinka žiadal pričlenenie Slovenska k Maďarsku.
14.12. 2020
SVETOVÁ HOSPODÁRSKA KRÍZA
V učebnici dejepisu si prečítaj na s.52-55 o hospodárskej kríze vo svete.
Pozri si video: https://www.youtube.com/watch?v=LQz_GwuV8GU
Čo si zapamätám:
Svetová hospodárska kríza bola v rokoch 1929-1933. Najväčší štrajk robotníkov bol
v Moste a v Krompachoch. V Košútoch protestovali roľníci. Pre veľkú biedu sa pol
milióna Slovákov vysťahovalo do USA, Kanady a Argentíny.
Vyrieš pracovný list:
1.Dokonči vety:
Svetová hospodárska kríza bola v rokoch .......................... Najväčší štrajk
robotníkov bol v ...................... a v .............................. V Košútoch protestovali
................................... . Pre veľkú biedu sa pol milióna Slovákov ...........................
do USA, Kanady a ............................. .
2.Podčiarkni, čo je správne:
a) Svetová hospodárska kríza bola v rokoch 1919-1939.
b) Najväčší štrajk robotníkov bol v Košútoch.
c) Robotníci protestovali aj v Moste a v Krompachoch.
d) Pre veľkú biedu sa pol milióna Slovákov vysťahovalo najmä do Švédska a Nórska
6.C, 7.C - Slovenský jazyk
ČÍTANKA
O psíčkovi a mačičke, ako piekli tortu: https://www.youtube.com/watch?v=hDFM1yi7rj0
Janko Hraško: https://www.youtube.com/watch?v=6OJIPP5iPEo
SLOVENSKÝ JAZYK
DELENIE SLOV NA SLABIKY
OZNAMOVACIA, OPYTOVACIA A ROZKAZOVACIA VETA
VYBRANÉ SLOVÁ
https://nasedeticky.sk/wp-content/uploads/2016/02/vybrane_slova_B_1.pdf
https://nasedeticky.sk/wp-content/uploads/2016/02/vybrane_slova_B.pdf
https://nasedeticky.sk/wp-content/uploads/2016/02/vybrane_slova_M_1.pdf
https://nasedeticky.sk/wp-content/uploads/2016/02/vybrane_slova_M.pdf
pesničky: https://www.youtube.com/watch?v=A30MRmy4TF4
https://www.youtube.com/watch?v=KQNCkJbT-tY&feature=emb_logo
diktát na vybrané slová po m: https://www.youtube.com/watch?v=EptTqQxtBU0
diktát na vybrané slová po b: https://www.youtube.com/watch?v=3fdwUZUzDrY
doplňovačky: https://nasedeticky.sk/do-skoly/pre-tretiakov/8691/vybrane-slova-po-b-online-test/
7.C - Dejepis
12.10.2020
Milí siedmaci,
s pomocou učebnice dejepisu (s. 8-13) napíš odpoveď:
1. Koho zobrazovali renesanční maliari na svojich obrazoch?(s. 8)
..................................................................................................................................
2. Ako sa volá najznámejšia renesančná socha? (s. 8) ..................................................
3. Čo zistil Mikuláš Koperník? (s. 11) ..........................................................................
4. Aký stroj vymyslel Johannes Gutenberg? (s. 13) ......................................................
Pozri si od 5:40 min: https://www.youtube.com/watch?v=i9EirevI4qs&list=PL9Ze9eoNplXSScyqxzzSX9gsJBE19eRht&index=7
Zober si učebnicu a prečítaj si učivo OBDOBIE VEĽKÝCH ZEMEPISNÝCH OBJAVOV (s. 14-18).
Teraz si otvor PRACOVNÝ ZOŠIT Z DEJEPISU na strane, kde je názov OBDOBIE VEĽKÝCH ZEMEPISNÝCH OBJAVOV (asi s. 5) a s pomocou knihy (s. 18 - Čo si zapamätám) vyplň úlohy: 1., 2., 3. a 4.
Pozri si film: https://www.youtube.com/watch?v=OfCWnPYqB9E
20.10.2020
Pamätáš si?
Kto objavil Ameriku? Aké plodiny sa doviezli z Ameriky do Európy? Kam sa chcel pôvodne Kolumbus doplaviť?
BANÍCKE POVSTANIE V UHORSKU (kniha s. 19-21)
Otvor si učebnicu dejepisu na s. 19 a prečítaj si text o vzbure baníkov v Uhorsku (do s.21).
S pomocou textu Čo si zapamätám! (s.21) vyrieš úlohy v pracovnom zošite.
26.10. 2020
Pamätáš si?
Prečo sa baníci vzbúrili? Ktoré mesto baníci vypálili? Prečo boli baníci potrební?
DÓŽOVO SEDLIACKE POVSTANIE (kniha s. 22-24)
Otvor si učebnicu dejepisu na s. 22 a prečítaj si text o vzbure sedliakov v Uhorsku (do s.24).
S pomocou textu v učebnici Čo si zapamätám! (s. 24) vyrieš úlohy v pracovnom zošite.
3.11. 2020
ŽIVOT ŠĽACHTY A PODDANÝCH V 16. STOROČÍ
Otvor si učebnicu dejepisu na s. 25 a prečítaj si text o živote chudobných ľudí a pánov (do s.28).
S pomocou textu Čo si zapamätám! (s. 28) vyrieš úlohy v pracovnom zošite.
Skús nakresliť hrad, v ktorom kedysi bývali králi.
9.11.2020
BITKA PRI MOHÁČI
Pamätáš si? Čo nesmeli robiť nevoľníci bez súhlasu pána?
Otvor si učebnicu dejepisu na s. 29 a prečítaj si o veľkej bitke, ktorá trvala len krátko (do s.33).
Pozri si:
https://www.youtube.com/watch?v=KqPJwbdafrw
https://www.youtube.com/watch?v=leLPc6teN70&t=25s
Čo si zapamätám!
V bitke pri Moháči v roku 1526 Turci porazili uhorské vojsko. Turci ovládli Uhorsko na 150 rokov. Ján Zápoľský a Ferdinand Habsburský bojovali o uhorský trón.
S pomocou textu Čo si zapamätám vyrieš úlohy:
1. Dokonči vety:
V bitke pri ...................................... roku ................ Turci ....................................
uhorské vojsko. Na ......................... rokov .............................. ovládli Uhorsko.
........................... Zápoľský a .................................... Hbsburský bojovali o
............................... trón.
2.Podčiarkni, čo je správne:
a) V bitke pri Moháči Turci prehrali.
b) Bitka pri Moháči roku 1526 sa skončila víťazstvom Turkov.
c) Kráľ Ľudovít Jagelovský predal rodinné šperky, aby si mohol kúpiť výzbroj.
d) Šľachta sa bála vytvoriť z poddaných armádu.
e) O uhorský trón bojoval Ján Habsburský a Ferdinand Zápoľský.
16.11. 2020
TURECKÉ NÁJAZDY DO UHORSKA
Pamätáš si?
Prečo uhorský kráľ Ľudovít Jagelovský predal šperky? Prečo kráľ prehral bitku pri Moháči?
Otvor si učebnicu dejepisu na s. 34 a prečítaj si o Turkoch ako
prepadávali dediny na Slovensku... (do s.37).
Pozri si: https://www.youtube.com/watch?v=dg8vTlZOjIc
Čo si zapamätám!
Turci prepadávali poddaných v údolí Váhu, Hrona, a Nitry. Poddaní si robili úkryty v dome alebo utekali do lesov. Mestá stavali opevnenia. Najslávnejším bojovníkom proti Turkom bol Mikuláš Pálfi. Známa je báseň Turčin Poničan od Sama Chalupku.
S pomocou textu Čo si zapamätám vyrieš úlohy:
1. Dokonči vety :
Turci .................................. poddaných v údolí .....................................................................
Poddaní si robili ............................................................................. alebo .............................
do lesov. Mestá stavali ..................................................... . Najslávnejší bojovník proti
Turkom bol Mikuláš ...................................... Známa je báseň .............................................
od Sama .....................................
2.
Podčiarkni, čo je správne:
a) Báseň Turčin Poničan napísal Samo Domovský.
b) Na obranu proti Turkom si šľachta dávala stavať kaštiele.
c) Poddaní sa bránili pred Turkami výstrelmi z pušiek.
d) Najslávnejším bojovníkom proti Turkom bol Mikuláš Pálfi.
e) Turci robili náhle prepady počas žatvy, lebo poddaní sa nestihli schovať.
3. Vieš vysvetliť, kto boli janičiari? .........................................................................................
4. Nakresli si do zošita vartovku - strážnu vežu z učebnice (s.36/7)
24.11. 2020
BRATISLAVA HLAVNÉ A KORUNOVAČNÉ MESTO UHORSKA
Otvor si učebnicu dejepisu na s.38 a prečítaj si o meste Bratislava ako sa stala hlavným a korunovačným mestom (do s. 42).
Pozri si:
https://www.youtube.com/watch?v=XgO4ENctoQY
Čo si zapamätám!
Bratislava sa stala hlavným mestom Uhorska, lebo Turci obsadili Budapešť. V Dóme svätého Martina korunovali 19 uhorských kráľov a kráľovien. Najznámejšia bola kráľovná Mária Terézia.
S pomocou textu Čo si zapamätám vyrieš úlohy:
1. Dokonči vety :
Bratislava sa stala ................................................. mestom Uhorska, lebo Turci
................................... Budapešť. V Dóme svätého ...............................................
korunovali 19 ................................................ kráľov a kráľovien. Najznámejšia
uhorská kráľovná bola ................................................................................ .
2. Podčiarkni, čo je správne:
a) Bratislava sa stala hlavným mestom Uhorska, lebo Budapešť obsadili Tatári.
b) Pretože Uhorsko obsadili Turci, hlavným mestom sa stala Bratislava.
c) Korunovácie uhorských kráľov sa konali v Dóme svätého Štefana v Bratislave.
d) Najznámejšia kráľovná korunovaná v Bratislave bola Mária Terézia.
e) Na veži bratislavského Dómu svätého Martina je zlatá koruna.
3. Doplň vetu:
Trnava bola sídlom ..................................................... (s.38/1)
4. Nakresli si korunovačné klenoty (korunu, jablko, žezlo, plášť, meč) s.38/2
30.11. 2020
VZNIK HABSBURSKEJ RÍŠE
Pamätáš si?
Prečo sa Bratislava stala hlavným mestom Uhorska? Kde korunovali uhorských kráľov? Ako
sa volala najznámejšia kráľovná, ktorú korunovali v Bratislave?
V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 43-45 o vzniku Habsburskej monarchie.
Pozri si priloženú o Žofii Bosniakovej: https://malebne.sk/zofia-bosniakova/
Zapamätám si:
Život ľudí v čase tureckej nadvlády bol ťažký. Museli platiť veľa daní a poplatkov. Rakúsko,
Uhorsko a Čechy sa spojili, aby porazili Turkov. Tak vznikla Habsburská ríša. Prvý
habsburský cisár sa volal Ferdinand I. Habsburský.
Vyrieš úlohy:
1· Dokonči vety z textu čo si zapamätám:
Život ľudí v čase .......................................... nadvlády bol ......................................
Museli platiť veľa ................................................................... . ..............................,
...................................................................... sa spojili, aby Turkov ........................ .
Prvý habsburský cisár bol ................................................................... .
2· Podčiarkni, čo je správne:
a) Habsburská ríša vznikla spojením Rakúska, Uhorska a Českého štátu.
b) Život ľudí v čase tureckej nadvlády nebol ťažký.
c) Prvý habsburský cisár bol František Jozef I.
d) Cisári sídlili vo Viedni.
e) Habsburská ríša sa vytvorila ako obrana proti Tatárom.
7.12. 2020
TRIDSAŤROČNÁ VOJNA
V učebnici dejepisu si prečítaj o vojne, ktorá trvala tridsať rokov na s. 47-50.
Pozri si videá:
Zapamätám si:
V roku 1618 sa začala tridsaťročná vojna. Habsburgovci nútili ľudí, aby prestúpili na katolícke náboženstvo. Najvýznamnejší vysťahovalec bol Ján Amos Komenský. Komenský chcel, aby sa učili bohatí aj chudobní, dievčatá aj chlapci. Najprv sa mali učiť v rodnej reči, až potom v cudzích jazykoch. Najznámejšia Komenského učebnica sa volá Svet v obrazoch.
Vyrieš úlohy:
1. Dokonči vety z textu čo si zapamätám:
Roku 1618 sa začala ................................................. vojna. Habsburgovci nútili ľudí,
aby prestúpili na ........................................ náboženstvo. Najznámejší vysťahovalec
bol ..................................................................................... Komenský chcel, aby sa
učili ..................................................., ........................................................ Najprv sa
mali učiť v ................................ reči a až potom v ...........................................
jazykoch. Najznámejšia Komenského učebnica je Svet v .......................................
2.Podčiarkni, čo je správne:
a) Komenský chcel, aby sa učili len chlapci.
b) Habsburgovci nútili ľudí, aby prestúpili na katolícke náboženstvo.
c) Roku 1618 sa začala trojročná vojna.
d) Najznámejšia Komenského kniha sa volá Svet vesmíru.
14.12. 2020
OBDOBIE BAROKA
V učebnici dejepisu si prečítaj na strane 51-54 o období baroka. Pozri si video:
https://www.youtube.com/watch?v=sQlFjAU0wZw
Čo si zapamätám:
Cieľom cirkvi v baroku bolo odpútať ľudí od každodenných starostí. Chcela ich
obrátiť na katolícke náboženstvo. Preto je aj umenie baroka bohato zdobené
a mohutné. Človek sa stával pokorným, zmieroval sa s ťažkým životom na Zemi.
Svetoznámou barokovou stavbou je Chrám svätého Petra v Ríme. Známou
barokovou stavbou na Slovensku je Univerzitný kostol v Trnave.
Vyrieš úlohy:
1. Dokonči vety z textu čo si zapamätám:
Cieľom cirkvi v baroku bolo ......................... ľudí od každodenných starostí.
Chcela ich obrátiť na .............................. náboženstvo. Preto je aj umenie baroka
....................................................................................... .
Človek sa stával ..........................., ..................................sa s ťažkým životom
na Zemi. Svetoznámou barokovou stavbou je Chrám ...........................................
Známou barokovou stavbou na Slovensku je Univerzitný .....................................
2.Podčiarkni, čo je správne:
a) Barok znova objavil krásu ľudského tela.
b) Známou barokovou stavbou je Chrám svätého Petra v Prahe.
c) Barok sa snažil zmieriť človeka s ťažkým životom na Zemi.
d) Známa baroková stavba je Univerzitný kostol v Trnave.
e) Umenie baroka je jednoduché a bez ozdôb.