5. ročník 

19.04.2021

12.4. 2021

PAMäŤ ĽUDSTVA - ZAPÍSANÁ MYŠLIENKA SA ZACHOVALA

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.62-63 o prvom písme - klinovom a hieroglyfoch. Pozri si video:
Epos o Gilgamešovi
https://www.youtube.com/watch?v=noQVWHFHZJQ

Výroba papyrusu
https://www.youtube.com/watch?v=rZv7hzKHUJo


Čo si zapamätám:
VYNÁLEZ PÍSMA oddeľuje pravek od staroveku. Prvé písmo vynašli SUMERI. Nazvali ho KLINOVÉ. Po nich Egypťania vytvorili HIEROGLYFICKÉ písmo. Jeho základom boli obrázky.
MATERIÁLY NA PÍSANIE: hlinené tabuľky - Sumeri, papyrus (rastlina šachor) - Egypťania.

Úlohy pre Teba: viď. priložený súbor.



7.4. 2021

OPAKOVANIE POZNATKOV 

V učebnici dejepisu si zopakuj na s.58-59, čo sme sa dosiaľ naučili.

Preskúšaj sa (viď. priložený súbor):



22.3. 2021

DETSKÁ PRÁCA

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.56-57 o práci detí, o organizácii UNICEF ... 

Pozri si:
https://www.tasrtv.sk/spravodajstvo/x6ls6qqdieta-ako-otrok-prace/15020/


Čo si zapamätám:
Deti boli zneužívané na ťažkú prácu od nepamäti. Práca detí bola najviac rozšírená v čase priemyselnej revolúcie - pracovali v továrni, sklárni, ako kominári, baníci atď.
PRACOVNÉ PODMIENKY DETÍ: dlhá pracovná doba (12-14 hod.), pracovali aj od 5 rokov, malý plat, choroby, zranenia.
PRÍČINY DETSKEJ PRÁCE: chudoba rodičov, obmedzený prístup k vzdelaniu, obmedzené práva detí. Aj dnes je asi 250 miliónov detí zneužívaných na ťažkú prácu (napr. v kameňolom, zber na poliach, textil. priemysel a iné). Sú to deti z chudobných krajín - z Afriky, Ázie, Južnej Ameriky. Deťom chýba vzdelanie.
Organizácia UNICEF sa usiluje o ochranu detí po celom svete (bezplatné školy pre chudobné deti, charita, adopcia na diaľku).

Úlohy pre Teba:

1. Nakresli zo s.57 znak organizácie UNICEF (zemeguľa, ratolesti, 2 postavy - dieťa a dospelý):

2. Koľko hodín v minulosti pracovali deti:
a) 2 hodiny
b) 6-8 hodín
c) 12-14 hodín)

3. Aký plat dostali deti za svoju prácu?
a) rovnaký ako dostal dospelý
b) omnoho menej ako dospelý

4. Smú dnes deti pracovať (je povolená detská práca)?
a) áno
b) nie

5. V ktorých krajinách dodnes deti pracujú ako otroci, alebo detskí vojaci?


15.3. 2021

PRÁCA - TREST ALEBO RADOSŤ 

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.54-56 o rôznych druhoch práce v minulosti a dnes.

Pozri si:
https://slideplayer.cz/slide/14163134/

https://prezi.com/btvexngpkkbg/praca-trest-alebo-radost/


Čo si zapamätám:
Ľudia od začiatku vzniku spoločnosti museli pracovať, aby prežili. Najstaršie profesie sú lovec a zberač. Poľnohospodárstvo bolo vždy hlavným zamestnaním ľudí. Používali motyky a pluhy, zaviedli nový spôsob hospodárenia trojpoľný systém = rozdelenie obrábanej pôdy na 3 časti. Jedna sa osiala na jar (tzv. jarinou), druhá na jeseň (tzv. oziminou ) a tretia sa nepoužila (úhor). Na ďalší rok sa to celé vymenilo. Ľudia začali vyrábať rôzne predmety, stávali sa remeselníkmi (hrnčiari, kováči, zlatníci,...). Neskôr ručnú prácu nahradila strojová výroba, ktorá sa sústredila do továrni. Robotníci teda pracujú v priemysle. Remeslá sa dnes stali umením a vyrábajú umelecké a spomienkové predmety. Je správne, ak človek chce svojou prácou byť užitočný pre spoločnosť.


Úlohy pre Teba:

1. Spoj čiarou - remeslo a materiál s ktorým remeselník pracuje:

KOVÁČ TKÁČ STOLÁR ZLATNÍK OBUVNÍK

zlato drevo koža ľan železo


2. Vysvetli porekadlo "Remeslo má zlaté dno!" Ako rozumieš tejto vete?
.....................................................................................................................................


3. Aký remeselník mal takýto znak ? Viď. priložený súbor.


9.3.2021

ĽUDIA V POHYBE

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.51-53 o tom, prečo sa ľudia sťahovali,
o Kolumbovi, N. Mandelovi a odvážnej Angličanke.

Pozri si video:
https://www.youtube.com/watch?v=z8vyIG6Ie8g&fbclid=IwAR3y3A_nQO5a0am5NmBkdqoInh_-2km79JIfaajNgX3uVuymKmZD38Px4eI&app=desktop


Čo si zapamätám:
- 3. - 7. storočie obdobie sťahovania národov
- na naše územie prichádzajú Slovania
- Vikingovia- predchodcovia dnešných Dánov, Nórov, Švédov
- 1492- Krištof Kolumbus- objavil Ameriku (nazvaná podľa Ameriga Vespucciho)
- bohaté štáty si podmaňujú cudzie štáty najmä v Afrike, vznikajú kolónie, zlé zaobchádzanie s domorodcami ( pôvodné obyvateľstvo)
- Nelson Mandela - bojoval za práva Afričanov
- ľudia sa sťahujú za prácou, lepšími životnými podmienkami, zo Slovenska ľudia odchádzali najmä do USA


Úlohy pre Teba:

1. Utvor dvojice - spoj čiarou (písmeno a číslo).
a) Nelson Mandela                 1) objavil Ameriku
b) Krištof Kolumbus                2) odvážna žena, ošetrovateľka v južnej Afrike
c) Mary Kingsleyová               3) bojoval za práva černochov

2. Prečo sa ľudia sťahujú? Napíš aspoň 3 dôvody prečo ľudia odchádzajú zo
svojich domovov?
.....................................................................................................




15.2. 2021

AKO SI ČLOVEK ZMENŠOVAL SVET I.

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.48-50 o tom, ako sa ľudia prepravovali v minulosti.

Pozri si videá:
https://www.youtube.com/watch?v=p6mo2ZIuQAI&fbclid=IwAR2CYDYQ81rAu1I670b8qy_0FJunSQi7BaBnpcVrxEK7fFIX_B7Ko-MoET8

pozri od 6:50 min- 10:00 : https://www.youtube.com/watch?v=qXdZ0hGCqaA


Čo si zapamätám?

V minulosti boli dediny a mestá od seba veľmi vzdialené a tak keď chceli niečo predať alebo kúpiť museli veľa cestovať.
1) cestná doprava a) kočom, vozom po prírodnej alebo kamennej ceste (dnes asfaltová) b) železničná doprava - začala vynálezom parného stroja c) automobilová doprava - prvé auto vyrobili vo Francúzsku
2) lodná doprava - na začiatku boli plte, potom člny, plachetnice, parníky, motorové člny
3) letecká doprava - prvý bol balón, neskôr vzducholoď, lietadlo (v r. 1903 sa uskutočnil prvý let lietadlo bratia Wrightovci)
4) vesmírna doprava- umelá družica SPUTNIK (pes Lajka), 1961 - prvý človek vo vesmíre JURIJ GAGARIN


Úlohy pre Teba:

1. Zakrúžkuj, čo bolo skôr:

raketa - lietadlo
parná železnica - konská železnica (vlak ťahaný koňmi)
parník - plachetnica
voz - auto

2. Dopíš dopravné prostriedky (aké dopravné prostriedky vidíme na cesta, po vode, po koľajniciach, vo vzduchu):

Cestná doprava ..................................................................................................
Vodná doprava : ..................................................................................................
Železničná doprava : ...........................................................................................
Letecká doprava : ................................................................................................

Vyskúšaj sa: https://scriptorium.wbl.sk/Dopravne_prostriedky.htm



9.2. 2021

AKO ĽUDIA SPOZNÁVALI SILY PRÍRODY

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.45-47 o tom, ako ľudia spoznali silu ohňa, kolesa, vody, vetra, Slnka .


Úlohy pre Teba:

1.Nakresli voz, loď, parnú lokomotívu (vlak):

2. Ako nám pomáhajú a uľahčujú život?

Oheň ................................................................................................................

Voz ...................................................................................................................

Loď ...................................................................................................................

Elektrina ............................................................................................................

3. Čo by sa stalo, keby sme nemali elektrinu? Čo by sme nemohli robiť?

............................................................................................................................

............................................................................................................................


25.1.2021

AKO SI ČLOVEK VYTVÁRAL RODINU

V učebnici dejepisu si prečítaj novú tému na s. 43-44.

Úlohy pre Teba:

1.Vylúšti tajničku (viď. priložený súbor)

2. Koľko členov mali skupiny, v ktorých žili prví ľudia?
a) 50 - 60 členov b) 10 c) 4

3. Prečo u lovcov a zberačov bola dôležitá rodina? ......................................................................................................................................

4. Zakrúžkuj, akými pravidlami sa riadi kresťanské manželstvo.
a) manželia sa môžu rozviesť
b) hlavné slovo patrilo mužovi, ale aj žena mala svoje práva
c) muž mohol mať len jednu ženu a žena mohla mať len jedného muža
d) o deti sa netreba starať

5. Kto rozhodoval o vstupe do manželstva v minulosti a dnes - porovnaj
a) v minulosti - ............................................................................................................................
b) dnes - ......................................................................................................................................

6. V akých krajinách sa môže muž oženiť s viacerými ženami? .................................................................................................

7. Nakresli svoju rodinu (rodičov, seba, súrodencov, starých rodičov)


18.1. 2021

KDE SME BÝVALI V MINULOSTI A KDE BÝVAME DNES

V učebnici dejepisu si prečítaj o tom, ako vyzerali prvé dediny a mestá na s.40-43.

Dozvedeli ste sa, že:
Po objave roľníctva sa ľudia usadili. Prvé domy boli z dreva, kameňa, slamy, hliny. Vznikali prvé dediny pri riekach, križovatkách ciest,... Dediny boli centrom poľnohospodárstva. Z dedín postupne vznikali mestá (zvyšovaním počtu obyvateľov - viac domov). Mesto bolo centrom obchodu a remesiel. Mohli mať hradby, konali sa tu trhy. Prvý obchod bol výmenný (tovar za tovar). HRADISKO je opevnené sídlisko na vyvýšenom mieste, chránené (hradby).

Úlohy pre Teba:

1.Moja dedina sa volá ............................................................
Bývam v .........................................okrese, ktorý patrí do ...........................................
kraja. Mojou krajinou je ................................................

2.Najstaršie opevnené sídliská na našom území voláme:
a) hrady b) hradiská c) paláce

3.Kde stáli? a) v doline b) na kopci

4.Mestá boli obohnané (aj Bardejov má dookola) _________________

5.Načo to slúžilo mestu? _______________

Vyrieš ešte úlohy z pracovného listu (viď. priložený súbor):


11.1. 2021

AKO SA ŽILO NA ÚSVITE NAŠICH DEJÍN


V učebnici dejepisu si prečítaj o lovcoch, zberačoch a prvých roľníkoch na s.38-40.

Pozri si video:
https://www.youtube.com/watch?v=s4P12GnNCb4&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv

https://www.youtube.com/watch?v=XCTQWMfY_Ds&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=2


Dozvedeli ste sa, že:
Prví ľudia sa živili tým, čo našli v prírode - rastlinami (plodmi, semenami, koreňmi) a lovom zvierat (napr. mamuta). Za potravou sa sťahovali, ukrývali sa v jaskyniach. Nástroje zhotovovali z kameňa - pästný klin. Vyrábali keramiku bez hrnčiarskeho kruhu a zanechali nám maľby zvierat v jaskyniach a sošky žien.
Po oteplení podnebia začali ľudia pestovať obilie a chovať skrotené zvieratá. Usadili sa na jednom mieste a postavili si obydlie (napr. z dreva, kameňa, hliny, slamy, konárov).


Úlohy pre Teba:

1. Mamut bol najväčší živočích ľadovej doby, nakresli jeho obrázok.


2. Napíš, ako získali ľudia prvý oheň - odkiaľ ho mali? .......................................
...........................................................................................................................


14.12. 2020

PREVEROVANIE NADOBUDNUTÝCH POZNATKOV 

Do zošita si vypracuj nasledujúci test (číslo otázky a správnu odpoveď: napr. 1. f)

Vyber správnu odpoveď:

Otázka č.1: Medzi obrazové pamiatky patrí:

a) socha
b) fotografia
c) kostra mamuta

Otázka č.2: Veda, ktorá sa zaoberá zhotovovaním máp sa nazýva:

a) história
b) kartografia
c) archeológia

Otázka č.3: Medzi hmotné pamiatky patrí:

a) noviny
b) meč
c) video záznam

Otázka č.4: Písomné pamiatky sú uchovávané:

a) v archívoch
b) v múzeách
c) v galériách

Otázka č.5: Múzeum ľudovej architektúry v prírode sa nazýva:

a) exponát
b) galéria
c) skanzen

Otázka č.6: Medzi písomné pramene NEPATRÍ:

a) stará listina
b) list
c) obraz

Otázka č.7: Výsledkom práce historika môže byť (vyber viac odpovedí):

a) pesnička
b) článok v časopise
c) kniha

Otázka č.8: Človek, ktorý vykopáva najstaršie hmotné pamiatky sa nazýva:

a) kartograf
b) archeológ
c) detektív

Otázka č.9: Historický prameň je:

a) predmet, ktorý je pre historika zdrojom poznania
b) predmet, ktorý je pre historika zdrojom peňazí
c) predmet, ktorý je pre historika zdrojom prežitia

Otázka č.10: Obrazové pamiatky sú uchovávané:

a) v archíve
b) v múzeách
c) v galériách

Otázka č.11: Inštitúcia, ktorá zbiera, ochraňuje a vystavuje hmotné pamiatky je:

a) galéria
b) skanzen
c) múzeum

Otázka č.12: Pomníky patria medzi pamiatky:

a) obrazové
b) hmotné
c) písomné

Otázka č.13: Ľudia, ktorí sa starajú o archív sú:

a) archivári
b) historici
c) geografi

Otázka č.14: Dejepis je predmet, kde sa učíme o:

a) minulosti
b) budúcnosti
c) prítomnosti

Otázka č.15: Predmet vystavený v múzeu sa nazýva:

a) exponát
b) pamiatka
c) prameň

Otázka č.16: Súpis členov rodiny je:

a) galéria
b) album
c) rodokmeň

Otázka č.17: Mapa je:

a) plochý zmenšený obraz krajiny
b) papier, na ktorý sa kreslí
c) zmenšený guľatý model Zeme

Otázka č.18: Glóbus je :

a) mapa Zeme
b) zmenšený guľatý model Zeme
c) lopta na hranie


19. Úloha pre Teba: Napíš mi a nakresli, ako budeš tráviť tohtoročné Vianoce - aké

budete mať jedlo, aké zvyky udržiavate vo vašej rodine počas týchto sviatkov.


7.12. 2020

OPAKOVANIE NADOBUDNUTÝCH POZNATKOV

1.Pozri si zaujímavosti o archeológii:

https://decko.ceskatelevize.cz/div-databaze

Klikni na DEJINY - PAMÁTKY - ARCHEOLOGICE ZAUJÍMAVOSTI a pozri si zaujímavé videá podľa vlastného výberu.

Pozri si virtuálnu prehliadku Bardejovské Kúpele:

https://www.slovakiana.sk/virtualne-vystavy/20004/prehliadka?slideshow=1

Spišský hrad:

https://sp-hrad.3-d.sk/


2.V učebnici dejepisu si prečítaj na s.34 O čom sme premýšľali.


3.Skús vyriešiť pracovný list - do zošita si nakresli časovú priamku od roku

1900 - 2020 a zaznač na ňu údaje zo života svojej rodiny.

Na časovú priamku zakresli, kedy sa narodili tvoji rodičia, starí rodičia, súrodenci.

Kedy sa tvoji rodičia a starí rodičia zosobášili.

Kedy si začal chodiť do 1.ročníka základnej školy.


30.11. 2020

KTO OCHRAŇUJE HISTORICKÉ PAMIATKY

V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 32-33 o tom, kto ochraňuje pamiatky. Pozri si video z múzea v Bardejove:

https://www.youtube.com/watch?v=fijlZETL08M


Do zošita si napíš poznámky:

-múzeum - dom, v ktorom bývajú múzy (víly, ktoré ochraňujú umenie a vedy)

- KLEIO - múza, ktorá ochraňuje dejepis

-v múzeu sú uložené pamiatky na minulosť

-exponáty - vystavené predmety

-galéria - druh múzea, v ktorom sú vystavené obrazy a sochy

-skanzen - múzeum ľudovej architektúry v prírode


ÚLOHA:

Správne ulož historické pamiatky, buď do:

MÚZEA - úlomok starej nádoby

ARCHÍVU

GALÉRIE

Pamiatky: úlomok starej nádoby, vzácny obraz, stará pohľadnica, socha gréckeho boha, stará minca, noviny z roku 1920, socha Ľudovíta Štúra, vojenská uniforma, starý list


24.11. 2020

ČO SI EŠTE VEZMEME NA PRECHÁDZKU ČASOM 

Vezmi si učebnicu dejepisu a prečítaj si na s.29-31, prezri si obrázky.

Dozvedel si sa, že:

- mapa - obraz priestoru v ktorom žili a žijú ľudia

-glóbus - guľatý model Zeme

-kartograf - odborník, ktorý tvorí mapy, využíva pri tom fotografie z lietadiel a informácie vesmírnych družíc


Úlohy pre Teba:

1. Nakresli vlastnú mapu obce (dediny), kde bývaš. V mape vyznač cestu, obchod, kostol, školu, dom, kde bývaš.

2. Napíš názvy dedín v okolí tvojho bydliska: ...............................................................................................


16.11. 2020

SKÚMAME, AKO PRACUJE HISTORIK 

Dnes sa zahráme na historika, najprv si v učebnici dejepisu prečítaj učivo na s. 28 - 29 Skúmame, ako pracuje historik. 

Do zošita si zapíš poznámky:

Historik = detektív, skúma historické pramene, vyberá si tie, ktoré súvisia s udalosťou, ktorá ho zaujíma. Kladie si otázky: KEDY a KDE sa niečo stalo, KTO to nariadil, PREČO a AKO sa to odohralo? Výsledkom jeho skúmania je kniha, alebo článok o minulosti.


Úlohy pre Teba:

1· Zahraj sa na historika a skús urobiť rozhovor so starými rodičmi (dedkom, alebo babkou). Opýtaj sa na ich spomienky z detstva, ako žili, ako si spomínajú na školu (učenie, školské pomôcky,...). Svoje zistenie si zapíš do zošita.

2· Zober si kalendár a zisti, aký je zajtra sviatok (17.11.) - zapíš si do zošita názov sviatku.

Hotovú úlohu mi odfoť a pošli na FB :) 


9.11. 2020

PÍSOMNÉ HISTORICKÉ PRAMENE

V učebnici dejepisu si prečítaj o písomných historických prameňoch na s. 26-27.

Do zošita si napíš poznámky:
Písomné pramene - listiny, listy, denníky, noviny, časopisy... Historik pri ich skúmaní musí ovládať jazyk prameňa, overuje ich pravdivosť. Písomné pramene sú uložené v archíve (pracujú v ňom archivári).

Vyrieš pracovný list a hotovú úlohu mi pošli na kontrolu:)


2.11. 2020     

ČO SÚ OBRAZOVÉ PAMIATKY 

Zober si učebnicu dejepisu a prečítaj si učivo Čo sú obrazové pamiatky (s. 23-25).

Úloha pre Teba:

1. Do zošita si nalep fotografiu z rodinného albumu (tú, ktorú Ti mamka dovolí zobrať :)).
K fotografii napíš, kto je na fotografii, kde a kedy bola odfotografovaná.

2. Zahraj sa na historika a napíš rodokmeň vlastnej rodiny. Klikni na priložený súbor (pl rodokmeň).
Nakresli do zošita a do okienok napíš meno a priezvisko mamky, otca, starých rodičov, mená súrodencov (bratov, sestry) a dopíš koľko majú rokov.

Vzor: mama - Anka Siváková - 30 rokov, otec Jozef Sivák - 40 rokov.

Hotovú úlohu mi pošli na kontrolu :)



25.10. 2020

POMNÍKY

Zober si učebnicu a prečítaj si učivo POMNÍKY (s. 21-23).

Do zošita si prepíš poznámky:

Pomníky a pamätné tabule staviame, aby sme pamätali na významných ľudí. Zvykneme po nich pomenovať ulice a námestia.

Historický prameň je predmet, vec, ktorá je pre historika zdrojom (prameňom) poznávania minulosti.


Úloha pre Teba:

Nájdi pamätník (pomník, pamätnú tabuľu) v okolí svojho bydliska. Prípadne si ho vyfotografuj. Pamätník môžeš nakresliť do zošita, alebo nalepiť fotografiu.

Napíš, komu alebo akej historickej udalosti je venovaný a prečo.

Pokús sa ho zakresliť do mapy, alebo si načrtni jednoduchú mapu do zošita a do nej zakresli pamätník.



19.10. 2020

SPOZNÁVAME HMOTNÉ PAMIATKY

Zober si učebnicu a prečítaj si učivo SPOZNÁVAME HMOTNÉ PAMIATKY (s. 16-19).

Do zošita si prepíš poznámky:

Historické pamiatky (pramene) delíme na hmotné (kosti, meč), obrazové (obraz, fotografia) a písomné (list, kniha).

Archeológ je vedec, ktorý odkrýva a skúma hmotné pamiatky.

Pozri si: https://historyweb.dennikn.sk/clanky/kategoria/digitalna-archeologia

Vyrieš pracovný list. Odpovede si napíš do zošita, urob fotografiu a tú mi pošli na môj FB.


13.10. 2020

Milí piataci,

s pomocou knihy (učebnica s. 8-13) a poznámok v zošite vyrieš túto úlohu:

1. ÚLOHA
Do zošita písomne odpovedz na tieto otázky:

1. O čom je náš predmet dejepis (čo sa tu budeš učiť)?
2. Čo je minulosť?
3. Kto to bol Herodotos? (s.11)
4. Čo je kalendár?
5. Od akej významnej udalosti počítame našu minulosť? (s.13)

2. ÚLOHA
Zober si učebnicu a prečítaj si učivo SVIATOČNÉ A PAMäTNÉ DNI (s. 16-19).

Do zošita si vypíš názvy sviatkov, o ktorých si sa tu dozvedel/a.

Vyber si jeden z týchto sviatkov a napíš ako ho slávite u vás doma, čo vtedy robíte, aké jedlá pripravujete,... a nakresli k tomu aj obrázok.


Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky