7. ročník

13.04.2021

KATOLÍCKA REFORMA - PROTIREFORMÁCIA

V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 67-69 o reakcii katolíckej cirkvi na reformáciu, vzniku jezuitskej rehole a náboženských vojnách, v ktorých nešlo len o náboženstvo...

Čo si zapamätám:

KATOLÍCKA REFORMA - PROTIREFORMÁCIA (REKATOLIZÁCIA) - snaha katolíckej cirkvi o zastavenie šírenia reformácie a snaha o obnovu katolíckej cirkvi. TRIDENTSKÝ KONCIL (1545-1563, Taliansko) - neúspešná snaha dosiahnuť kompromis medzi katolíkmi a protestantmi. Určil záväzné pravidlá katolíckej reformy: zrušenie predávania odpustkov a cirkevných úradov, sprísnenie výchovy kňazov (dôraz na vzdelanie), ponechanie cirkevnej tradície.

DÔSLEDKY REKATOLIZÁCIE: preklady Biblie do národných jazykov, rozdelenie európskych krajín na protestantské (Švédsko, Nizozemsko) a katolícke (Habsburgovci), šírenie INKVIZÍCIE (cieľom hľadanie a likvidovanie bludárov, kacírov a čarodejníc).

Vznik SPOLOČNOSTI JEŽIŠOVEJ (rád jezuitov): zakladateľ IGNÁC Z LOYOLY (Španielsko), cieľom bolo šírenie a posilňovanie katolíckej viery (aj v Indii, Číne, Japonsku, juž. Amerike), hlavná pracovná náplň - vzdelávanie a zakladanie škôl.

TRIDSAŤROČNÁ VOJNA (1618-1648) - ozbrojený konflikt medzi protestantskými a katolíckymi krajinami, náboženstvo ako zámienka, príčina mocenská nadvláda. Bez víťaza - VESTFÁLSKY MIER, dôsledok - zbedačenie Európy.


Úloha pre Teba:

1. Doplň chýbajúce slová podľa textu v učebnici:

Ignác z Loyoly založil nový cirkevný rád................................................................, známy ako ..................................................... . Hlavným cieľom rádu bola obnova .............................. cirkvi. Získať späť veriacich v Európe, ale aj šíriť vieru v zámorí sa snažili najmä pomocou vzdelaných ..................................... . Jezuiti pôsobili aj mimo Európy v ............................................................................... . Zmeny v cirkvi potvrdil aj ....................................... koncil.


7.4. 2021

REFORMÁCIA 

V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 65-67 o kňazovi MARTINOVI LUTHEROVI a jeho pokuse o nápravu, opravu (reformu) cirkvi.

Pozri si:
https://viki.iedu.sk/resources/resource/reso-78d5332d-48bc-43eb-9a37-7924a7f67ed2/play?userResourceContext=false


https://www.youtube.com/watch?v=7Hi7g9UHGJY

Čo si zapamätám:
PRÍČINY REFORMÁCIE: 1. úpadok katolíckej cirkvi (bohatstvo, predávanie odpustkov), 2. boj o pozemky, 3. snaha šľachty o nezávislosť.
V r.1517 vo Wittenbergu (Nemecko) rehoľník MARTIN LUTHER zverejnil 95 téz proti neporiadkom v cirkvi (proti odpustkom) = začiatok REFORMÁCIE. Luther neuznával autoritu pápeža, jediná autorita je sv. Písmo, platné len to čo je v Písme, základom je osobný vzťah k Bohu - netreba sprostredkovateľa (kňaza). Preložil Bibliu do nemčiny.
Založenie novej (protestantskej) LUTHERÁNSKEJ CIRKVI. Jej stúpenci sú nazývaní aj PROTESTANTI. Jej základom bolo AUGSBURSKÉ VYZNANIE VIERY - zostavené počas snemu v Augsburgu.
ĎALŠIE NOVÉ CIRKVI: Švajčiarsko (KALVINIZMUS - Ján Kalvín), Anglicko (ANGLIKÁNSKA CIRKEV - Henrich VIII.).


Úlohy pre Teba:

1. Doplň do textu chýbajúce slová (Sv. Písmo, Martin Luther, odpustkov, husiti, Ježiša Krista, Ján Hus, 1517, upálený):


Myšlienky humanizmu a renesancie prenikali aj do cirkvi. Cirkev mala v stredoveku veľkú moc, ktorú často aj zneužívala a postupne sa v mnohom odvrátila od biblického učenia zakladateľa kresťanstva - J__________. Vysokí cirkevní predstavitelia zasahovali do politiky, nežili to, čo kázali. Ľudí zaťažovali vyberaním rôznych poplatkov. Jedným z nich bolo predávanie o__________ (odpustenie hriechov za peniaze). Jedným z prvých, ktorý verejne kritizoval pomery v cirkvi bol český kazateľ _________________. Kritizoval cirkevných predstaviteľov, že nežijú podľa biblických pravidiel. Získal si veľa nasledovníkov, no za svoje názor bol v roku 1415 __________. Jeho nasledovníci sa nazývali _______. Ďalším významným reformátorom bol nemecký mních ______________. Napísal 95 téz (výpovedí) proti praktikám cirkvi a 31.10._______ ich pribil na dvere kostola vo Wittenbergu. Kritizoval pomery v cirkvi a jasne vystúpil proti predaju odpustkov. Luther vyhlásil, že najvyššou autoritou pre kresťana je _______ a nie pápež a že odpustenie hriechov kresťan dostane len z Božej milosti, ak ich úprimne ľutuje. Vďaka kníhtlači sa jeho myšlienky rýchlo šírili a získal si veľa nasledovníkov. Luther nechcel, aby sa cirkev rozdelila, ale aby sa napravila - zreformovala.


2. Vyrieš úlohu - viď. priložený súbor:



23.3. 2021

OPAKOVANIE A PREVEROVANIE VEDOMOSTÍ

Vyrieš priložený pracovný list a tak si preveríš svoje vedomosti :)

 


15.3. 2021

ČÍM PRÍRODA AMERIKY OBOHATILA ĽUDSTVO

Po prečítaní článku "Čím príroda Ameriky obohatila ľudstvo" odpovedz na tieto otázky (uveď aspoň 3 príklady):

1. Z Ameriky do Európy sa doviezli tieto zvieratá: .........................................................................................................................

2. Do Ameriky sme doviezli tieto zvieratá: ..........................................................................................................................

3. Ktoré nové plodiny sme začali pestovať v Európe? ..........................................................................................................................

4. Aký význam mal chinínovník lekársky (na čo sa používal)?

.........................................................................................................................

5. Aké buriny a živočíšnych škodcov sme si priniesli z Ameriky?

...........................................................................................................................



9.3.2021

OBJAVITELIA A OBJAVOVANÍ

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.61-64 o Aztékoch a Inkoch, nových plodinách,
ktoré máme z Ameriky, o dôsledkoch dobyvačných výprav.

Čo si zapamätám:

Medzi Portugalskom a Španielskom bola podpísaná zmluva o rozdelení objavených i neobjavených území = rozdelenie sveta a začiatok KOLONIALIZMU (prisvojovanie si cudzích území, ich riadenie). KOLONIÁLNE MOCNOSTI: Nizozemsko (Holandsko), Portugalsko, Španielsko, Anglicko.
DOBYVAČNÉ VÝPRAVY - zasiahli Aztékov, Mayov (Yucatán) a Inkov.
VÝPRAVA H. CORTÉSA (1519 - 1521) - v službách Španielska zničil vyspelú AZTÉCKU civilizáciu v Mexiku - získal bohatstvo.
VÝPRAVA F. PIZARRA (1531 - 1533) - v službách Španielska zničil vyspelú civilizáciu INKOV v Peru (tunely, mosty, liečiteľstvo), bájne horské mesto Machu Picchu (terasovité polia).
DÔSLEDKY ZÁMORSKÝCH OBJAVOV: 1. spoznávanie nových kultúr/ civilizácií, 2. nové poznatky o Zemi, 3. dovoz a pestovanie nových plodín (napr. zemiaky, kukurica, tabak, kakao, paradajky a i.), 4. do Európy zavlečené nové choroby (napr. syfilis), 5. z Európy do zámoria nové choroby (chrípka, kiahne, záškrt), 6. dovoz drahých kovov (napr. zlato), 7. zotročovanie ľudí (černosi, indiáni) 8. genocídy (vyvražďovanie).

Úlohy:

1. Podčiarkni, ktoré plodiny spoznali Európania vďaka objavným zámorským plavbám (6 plodín).

kukurica, pšenica, jahody, mrkva, jablká, paradajky, kakao, slivky, škorica, hrozno, zemiaky, vanilka

2. Čo znamená pojem KOLONIALIZMUS?
................................................................................................................................

3. Priraď k uvedeným civilizáciám ich charakteristiky (3 písmená k Aztékom a 3 písmená k Inkom).

AZTÉKOVIA ...... ...... ...... INKOVIA ...... ...... ......
a) Machu Picchu
b) Teotihuacán
c) Peru
d) Mexiko
e) Tenochtitlán
f) terasovité polia

4. Vyhľadaj v osemsmerovke tieto slová (viď. priložený súbor):



1.3.2021

EURÓPA SI PODMAŇUJE SVET

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.56-61 o hľadaní cesty do Indie po mori a nájdení nových krajín.

Pozri si výklad (do 3:48 min):

https://www.youtube.com/watch?v=aBz0_3TgI74&feature=emb_imp_woyt


Čo si zapamätám:

Snaha panovníkov nájsť novú cestu k bohatému Orientu (tovar). Objaviť cestu do Indie sa prví pokúsili

Portugalci - smerom na východ:

Bartolomeo Diaz - portugalský kapitán, v roku 1488 objavil najjužnejší cíp Afriky - Mys dobrej nádeje.

Vasco de Gama - r. 1498 doplával k indickým brehom, objavil cestu do Indie.

Španieli hľadali novú cestu smerom na západ cez Atlantický oceán.

Krištof Kolumbus - r.1492 objavenie Ameriky, myslel si, že doplával do Indie, domorodcov

nazval Indiáni.

Novoobjavený svetadiel nazvali Nový svet. Amergio Vespuci skúmal americké pobrežie, na jeho

počesť dostal kontinent meno Amerika.

F. Magalhaes - Portugalec, dokázal, že Zem je guľatá, oboplával Zem.

Zámorské výpravy: túžba po bohatstve a poznaní, plavili sa na plachetniciach (karavely), využívali kompas, astroláby, kvadranty.

Úlohy pre Teba: vyrieš priložený pracovný list.


15.2. 2021

EURÓPA HUMANISTOV A FILOZOFOV 

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.52-55 o slávnych osobnostiach a ich vynálezoch a dielach.

Pozri si videá:
https://www.youtube.com/watch?v=vgV2lW_7MbU&list=PLyVNKqkkebeFBnZ8ojIgdEtIJnUAErY2u&index=20


Guteberg od 13:34 min:
https://www.youtube.com/watch?v=i9EirevI4qs&list=PL9Ze9eoNplXSScyqxzzSX9gsJBE19eRht&index=7


Leonardo da Vinci : https://www.ceskatelevize.cz/porady/11658549911-leonardo-za-kulisami-dejin/21838775452/12177-kdo-byl-leonardo/


https://www.tiki-toki.com/timeline/entry/116680/Zrodenie-novoveku/#vars!date=1460-11-11_00:02:41!


Čo si zapamätám:

Najznámejší filozofi Erazmus Rotterdamský, Thomas More, Niccolo Machiavelli.
Kníhtlač - objav J. Gutenberga - ručné písanie kníh nahradila tlač, rýchle sprístupňovanie informácií, šírenie vzdelanosti
Leonardo da Vinci - umelec, vedec, maliar (Posledná večera, Mona Lisa), zaoberal sa konštrukciou strojov, ktoré by mohli lietať vo vzduchu, opieral sa o vlastné skúsenosti a pozorovania.
Mikuláš Koperník - poľský kňaz, astronóm - pozoroval vesmírne telesá - teória heliocentrizmu -stredom vesmíru je Slnko, nie Zem - symbolicky končí stredovek.

Vyrieš priložený pracovný list.



9.2. 2021

TALIANSKE MESTSKÉ ŠTÁTY

V učebnici dejepisu si prečítaj na s.49-52 o začiatku NOVOVEKU, humanizme a renesancii.

Pozri si výklad:

https://www.youtube.com/watch?v=hqfqYiQXmJU


Čo si zapamätám:

MEDZNÍKY NOVOVEKU: r.1445 - vynález kníhtlače (J. Guttenberg), r.1492 - objav Ameriky (K. Kolombus). Najrozvinutejšia oblasť Európy = talianske mestá (obchod, remeslá, bankovníctvo) - zrod novoveku. Najvplyvnejší rod v Taliansku MEDICIOVCI (Florencia). 

HUMANIZMUS a RENESANCIA (14. - 16. storočie): Humanizmus = ľudský je nový myšlienkový svetonázor = viera v silu človeka a jeho schopnosti. Centrum pozornosti človek, príroda, pozemský život, vzdelanie. Renesancia = znovuzrodenie antiky - kultúrne hnutie napodobňujúce antický ideál človeka a prírody.

Úlohy pre Teba - vyrieš pracovný list.


25.1. 2021

KRÁĽ S HAVRANOM V ERBE

V učebnici dejepisu si na s. 44-46 prečítaj o múdrom kráľovi Matejovi Korvínovi.

Pozri si video od 2:24-3:50 :https://www.youtube.com/watch?v=tRC7UtxtCu0

Výklad do 9:36 min. https://www.youtube.com/watch?v=IjNjIjn_4Zw

Dozvedel si sa, že:

MATEJ KORVÍN - KRÁĽ SO ZNAMENÍM HAVRANA - po smrti LADISLAVA V. POHROBKA uhorský snem zvoli za nového kráľa MATEJA KORVÍNA. Pôvodným menom MATEJ HUŇADY. Snažil sa rozširovať územie Uhorska a upevniť moc panovníka. Podporoval vzdelanosť a umenie - "nevzdelaný kráľ = korunovaný somár". Reformy: daňová (daň od komína), armády (vytvoril žoldnierske vojsko = "čierny pluk"), pozval Valachov. Na jeho požiadanie vydal v r. 1465 pápež zakladaciu listinu pre prvú univerzitu na území Slovenska - ACADEMIA ISTROPOLITANA (v Bratislave).

Úloha pre Teba - vyrieš priložený pracovný list.


18.1. 2021

PRVÝ CISÁR NA UHORSKOM TRÓNE

V učebnici dejepisu si na s. 41-43 prečítaj o ryšavej líške a prvom cisárovi
Žigmundovi Luxemburskom.

Pozri si video:
od 3:15-5:03 min: https://www.youtube.com/watch?v=ZaDykuFJYGc&t=2s

Ján Hus: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10177109865-dejiny-udatneho-ceskeho-naroda/208552116230042-jan-hus/

výklad: https://www.youtube.com/watch?v=Z6Raduh-Uf8&t=5s


Dozvedel si sa, že:

ŽIGMUND LUXEMBURSKÝ - nastúpil na trón po smrti svojej manželky Márie (dcéra Ľudovíta Anjou)
-vládol 50 rokov, uhorský a český kráľ, rímsko-nemecký cisár (3 koruny na hlave)
-prezývaný ryšavá líška
-bojoval proti Turkom (bitka pri Nikopole porážka), proti husitom (1415 upálený kňaz Ján Hus po koncile v Kostnici)
-podporoval mestá, udeľoval výsady (Bratislava právo používať erb)
-dal do zálohy 13 spišských miest poľskému kráľovi
-po jeho smrti nastúpil zať Albrecht Habsburský - zanechal Ladislava Pohrobka


Úloha pre Teba: vyrieš pracovný list (priložený súbor).



11.1. 2021

ZLATÁ BAŇA UHORSKA 

V učebnici dejepisu si na s. 37-40 prečítaj o tom, prečo sa naše územie zvyklo
volať zlatou baňou Uhorska a ako pokračovala vláda Anjouovcov

Pozri si video:
Anjouovci - Karol Róbert a syn Ľudovít (pozri do 3:15)
https://www.youtube.com/watch?v=ZaDykuFJYGc&t=2s

výklad (pozri od 3:30 - 11:13)
https://www.youtube.com/watch?v=o7LS-3VxuL0


Dozvedel si sa, že:
VLÁDA KAROLA I. RÓBERTA (1308 - 1342): po nástupe na trón porazil neposlušnú šľachtu a zjednotil celé Uhorsko. Obnovil správu krajiny, vybudoval armádu, zaviedol novú (pevnú) menu - ZLATÝ FLORÉN, mincovňa v Kremnici (zlaté dukáty, strieborné groše), vzrástla medzinárodná vážnosť Uhorska.

ĽUDOVÍT I. VEĽKÝ (1342 - 1382) - syn K. Róberta, r. 1370 bol korunovaný za poľského kráľa, rozšíril územie Uhorska, r. 1381 udelil privilégia žilinským Slovákom (problém s Nemcami), nemal syna len dcéru MÁRIU - prvá žena na uhorskom tróne.


Úloha pre Teba:

1. Vieš, že do mestského znaku Bardejova sa dostal symbol francúzskych
kráľov? Anjouovci ako členovia vedľajšej vetvy francúzskej kráľovskej dynastie mali
v znaku francúzske kráľovské ľalie v modrom poli. Tie si dali do znaku niektoré
kráľovské mestá ako aj mesto Bardejov.
Nakresli erb mesta Bardejov:


2. Rozhodni o pravdivosti tvrdení (zakrúžkuj áno, alebo nie):

Za vlády Karola Róberta bola v Uhorsku zavedená nová strieborná mena.    áno - nie

Banská Bystrica bola prvým mestom, ktoré na území Slovenska začalo používať
svoj erb.                                                                                                      áno - nie
Karol Róbert bol synom Ľudovíta I. Veľkého.
áno - nie
Žilinským Slovákom udelil privilégium uhorský kráľ Ľudovít I. Veľký.
áno - nie


14.12. 2020             

PÁN VÁHU A TATIER

V učebnici dejepisu si na s. 35-37 prečítaj o tom, kto sa stal pánom Váhu a Tatier a kto ovládol východ Slovenska po r. 1301.


Dozvedel si sa, že:

V r. 1301 zomrel posledný Arpádovec Ondrej III. V krajine prevzali moc veľmoži.

Juho - západ Slovenska ovládol Matúš Čák Trenčianský (pán Váhu a Tatier)

a východ Slovenska Omodejovci. V krajine nastalo bezvládie a anarchia. Až nový

kráľ Karol Róbert Anjou porazil veľmožov pri Rozhanovciach r. 1312.


ÚLOHA:

Nájdi v texte chyby a oprav ich (pomôž si učebnicou s.36)

V roku 1301 zomrel Ondrej V., posledný panovník z rodu Luxemburgovcov. Po jeho

smrti nastali v Uhorsku mocenské boje o trón, z ktorých vyšiel víťazne Karol Richard

z rodu Jagelovcov. Spočiatku musel bojovať s odbojnými veľmožmi, ktorí sa správali

ako nezávislí vládcovia. V roku 1213 sa kráľovi podarilo v bitke pri Lipanoch poraziť

rod habsburgovcov, ktorým okrem iného za trest skonfiškoval väčšinu majetkov.

Najväčším rivalom maďarského panovníka bol Matúš Čák Turčiansky, nazývaný aj

"pán Dunaja a Tatier". Až po jeho smrti bol kráľ schopný sústrediť moc do svojich

rúk.


7.12. 2020

TATÁRSKY VPÁD

Prečítaj si v učebnici dejepisu na s. 31-34 a dozvieš sa, aký vplyv mal vpád Tatárov pre našu krajinu. 

Vypočuj si od 7:44 min: https://www.youtube.com/watch?v=QB0do_DF1KY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3JdWVoxGUMNRvQPMkOB3WOZ-h3tWZiXZ02Wg1vHR7mRhIR1btbwOUX8Zs


Do zošita si napíš poznámky:

-v r. 1241 vpád Tatárov- Mongolov

-bitka pri rieke Slaná - šľachta neprišla kráľovi na pomoc, Tatári zvíťazili

-spustošenie Uhorska → veľký pokles počtu obyvateľov, hladomor

-odolali len dobre opevnené kamenné hrady

-Tatári po roku odišli

-obnova krajiny - kráľ dovolil stavať už len kamenné hrady, vyľudnené oblasti - kráľ pozýval do Uhorska "hostí" z cudziny (nemecká kolonizácia)

-mestské výsady, práva, privilégiá: míľové, skladové, opevňovacie, hrdelné, trhové, právo na samosprávu → voľba richtára, farára a mestskej rady mešťanmi


ÚLOHA

Vyber správne tvrdenie (pomôž si textom v učebnici):

1.Právo skladu:

a) Prikazovalo mešťanom postaviť si v meste sklad.

b) Povoľovalo cudzím kupcom zostať v meste a predávať ich tovar.

c) Prikazovalo cudzím kupcom zostať v meste a predávať ich tovar.

d) Povoľovalo domácim kupcom predávať v meste ich tovar.


2.Osídľovanie po tatárskom vpáde

a) Ondrej II. pozýva do Uhorska hostí

b) Šľachta stavia drevené opevnenia.

c) Do Uhorska prichádzajú nemeckí osadníci

d) Mešťania sa nesmeli sťahovať do iných miest.


3.Belo IV.

a) Zomrel v bitke pri rieke Slaná.

b) Povolil šľachte vybudovať nový systém ochrany pred útokmi.

c) Udeľoval Tatárom mestské práva, a tak podporoval ich snahu usadiť sa v Uhorsku.

d) Vyhral bitku pri rieke Slaná a porazil Tatárov.


30.11. 2020

ÚSTUPČIVÝ PANOVNÍK

Prečítaj si v učebnici dejepisu na s. 29-30 a dozvieš sa, kto bol ústupčivý panovník a aké dôsledky to malo pre našu krajinu.

Vypočuj si od 5:46 min: https://www.youtube.com/watch?v=ZaDykuFJYGc&t=2s 


Do zošita si napíš poznámky:

- Uhorsko v 13. stor. - kríza, striedanie slabých panovníkov

- Ondrej II. - križiacka výprava do Svätej zeme

- nedostatok financií riešil prenájmom kráľovských majetkov šľachte a cudzincom,

- šľachta prinútila kráľa vydať listinu - Zlatá bula r.1222, ktorá zaručovala šľachte dedičnosť majetku, kráľ sa zaviazal, že nebude rozdávať majetky a úrady cudzincom,

šľachta mohla vystúpiť proti nemu so zbraňou v ruke, šľachta neplatila dane

-Belo IV. (syn Ondreja II):

- nariadil kontrolu otcových darovaní,

- podporoval rozvoj kráľovských miest - r. 1238 udelil mestské privilégiá Trnave (najstaršie mestské výsady).


ÚLOHA

Vyber správne odpovede na otázky (pomôž si textom v učebnici):

1. Koľko rokov vládol v Uhorsku Ondrej II.?

a) 20           

b) 30 

c) 10 

d) 50

2. Kto bol synom Ondreja II.?

a) Imrich 

b) Koloman 

c) Belo IV. 

d) Ondrej I.

3. Akým mestám udeľoval Belo IV. výsady?

a) poddanským 

b) kráľovským 

c) šľachtickým 

d) baníckym

4. Ako dlho si uhorská šľachta udržala v Uhorsku svoje privilégiá?

a) do revolúcie 1848/49 

b) do smrti Ondreja II. 

c) do smrti Bela IV.

5. Ktoré slovenské mesto získalo najstaršie známe mestské práva?

a) Bratislava 

b) Nitra 

c) Zvolen 

d) Trnava


24.11. 2020

LEGENDA O SV. SVORADOVI A BENEDIKTOVI 

Prečítaj si legendu o sv. Svoradovi a Benediktovi (viď. priložený súbor.)

Po prečítaní si do zošita nakresli obrázok Svorada a Benedikta (z komixu) a napíš k nim, čo si sa dozvedel z textu.

Poznámky do zošita:

  • prvý kláštor na Slovensku - na vrchu Zobor pri Nitre, preslávili ho najstaršie v origináli zachované listiny z rokov 1111 a 1113
  • legenda o svätých Svoradovi-Ondrejovi a Benediktovi - pustovníci na Zobore pri Nitre a Skalke pri Trenčíne, napísal ju biskup Maurus, r. 1083 boli vyhlásení za prvých uhorských svätcov



16.11. 2020

NITRIANSKE ÚDELNÉ VOJVODSTVO 

V učebnici dejepisu si prečítaj o Nitrianskom vojvodstve na s.25-28. 

Vypočuj si (po 5:41 min. po Ondreja II.): 

https://www.youtube.com/watch?v=QB0do_DF1KY&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3JdWVoxGUMNRvQPMkOB3WOZ-h3tWZiXZ02Wg1vHR7mRhIR1btbwOUX8Zs

Do zošita si napíš poznámky:

  • Nitra - od 9. stor. kniežacie sídlo, centrum pohraničného vojvodstva
  • sídlil tu mladší člen arpádovskej dynastie, často budúci kráľ
  • údelní vojvodovia sídlili na hrade, mali vlastné vojsko, razili vlastné mince

            bránili kráľovstvo pred útokmi, na svojom území menovali županov

  • za čias Belu I. a jeho synov Gejzu a Ladislava dosiahlo vojvodstvo najväčší rozkvet
  • obnovené biskupstvo v Nitre (r. 1085)
  • začiatkom 12.stor. Nitrianske údelné vojvodstvo zaniklo


Úlohy pre Teba:

Zober si kalendár a zisti, aký bude zajtra sviatok (17.11.) - zapíš si do zošita názov sviatku. Skús sa opýtať rodičov, čo vedia o tomto sviatku a svoje zistenie napíš do zošita.


10.11. 2020

SLOVÁCI V UHORSKU - KRÁĽOVSTVO SVATÉHO ŠTEFANA

Milí žiaci, ukončili sme 1. TC a prechádzame na 2. TC Slováci v Uhorsku.

Otvor si učebnicu na s. 22 a prečítaj si o vzniku Uhorského kráľovstva a jeho 1. kráľovi Štefanovi.

Pozri si výklad: https://www.youtube.com/watch?v=reVZvohGTvM

Do zošita si napíš poznámky:

- v 9. storočí prišli Maďari do Európy na čele s Arpádom z ruských stepí
- kočovníci, výborní bojovníci - 50 rokov postrachom Európy
- r.955 pri rieke Lech Maďari porazení nemeckým cisárom Otom I. - usadili sa
- Gejza Arpádovec - zjednotil Maďarov, položil základy uhorského štátu, prijal kresťanstvo
- Štefan I. - prvý uhorský kráľ (Vajk) - korunovaný v r.1000, šíril kresťanstvo, založil arcibiskupstvo v Ostrihome, územie rozdelil na župy, razili sa prvé uhorské strieborné mince

Do zošita si nakresli obr. Štefana I. (s.22), alebo kráľovskú korunu zo s.24

Úloha: na základe prečítaného textu v učebnici dejepisu vyplň osobný dotazník Štefana I.

Rodinný stav:
Manželka (nájdeš jej meno na s.28 - Vedeli ste, že):
Syn (meno):
Otec (meno):
Náboženská príslušnosť:
Povolanie:
Vojenský súper:
Spojenci:
Uveď tri nariadenia, ktoré si zaviedol v štáte:
Rok úmrtia:


Hotový dotazník mi zašli na kontrolu :)


3.11.2020

KULTÚRNY PRÍNOS VEĽKEJ MORAVY 

Pozri si video a zopakuj si o VM - pozri do 3.35 min (potom už nasleduje iné učivo)
https://www.kvizy.eu/vzdelavacie-videa/1895/strucne-dejiny-slovenska-v-stredoveku


V učebnici dejepisu si prečítaj tému KULTÚRNY PRÍNOS VEĽKEJ MORAVY s. 18-21.

Do zošita si napíš poznámky:

Kultúrny prínos Veľkej Moravy
- samostatnosť v cirkevnej oblasti - liturgia v domácom jazyku
- rozvoj slovanského písomníctva - najstaršie texty v hlaholike - Kyjevské listy
                                                          - preložené evanjelium, Proglas (úvod)
                                                          - životopisy Konštantína a Metoda
- opevnené hradiská - Nitra, Bratislava, Devín, Mikulčice, Staré Město
- kostol sv. Margity v Kopčanoch
- v strednej Európe vznikol silný štátny útvar


Vypracuj pracovný list. (klikni na priložený súbor).

Hotovú úlohu mi pošli na kontrolu:)


29.10. 2020

MISIONÁRI KONŠTANTÍN A METOD

Pozri si video: https://www.youtube.com/watch?v=LFtoHqzYkOo

V učebnici si prečítaj s. 15-17.

Napíš si poznámky do zošita:

-vláda kniežaťa Rastislava (846-870) - úsilie o nezávislosť od Frankov
-požiadal byzantského cisára Michala III. o misionárov - r. 863 príchod Konštantína a Metoda zo Solúna na VM
-šírenie kresťanstva a slovanskej vzdelanosti - učilište, písmo hlaholika, preklady kníh, zákonník
- Konštantín vstúpil do kláštora (meno Cyril), Metod - prvý arcibiskup na Morave,
-smrť Metoda - nástupca Gorazd
-žiaci vyhnaní z VM - na Balkán (cyrilika - azbuka)


Vypracuj pracovný list a fotografiu hotovej úlohy mi pošli na kontrolu.


22.10. 2020

SVATOPLUKOVA RÍŠA A ZÁNIK VEĽKEJ MORAVY

Otvor si učebnicu a prečítaj si tému na s. 12-13.

Pozri si video o Svätoplukovej ríši:
https://www.youtube.com/watch?v=pzUzlRUCKxw

Napíš si poznámky do zošita:

- MOJMÍR I. - zakladateľ Veľkej Moravy - v r. 833 spojil Nitrianske a Moravské kniežatstvo
- Pribina ušiel a usadil sa na území Franskej ríše (vazal Ľ. Nemca) => založil Panónske kniežatstvo zo sídlom v Blatnohrade /Maďarsko/, syn Koceľ

- RASTISLAV - pozval kresťanských misionárov Konštantína a Metoda

- SVATOPLUK - po zajatí Rastislava, Frankovia obsadili Veľkú Moravu
- vypuklo povstanie - Frankovia poslali Svätopluka potlačiť povstanie - postavil sa na stranu Slovanov - porážka Frankov
- podmanil sa okolité krajiny (českých, poľských, lužických Slovanov)
- z Veľkej Moravy urobil silnú rozsiahlu ríšu, najväčší rozsah ríše
- nezávislosť VM uznal aj pápež v Ríme
- vzniklo biskupstvo v Nitre (biskup Wiching)
- stal sa rešpektovaným kráľom, vznikol tak prvý štátny útvar Slovanov

- MOJMÍR II. (syn Svätopluka)
- bratia nedodržali sľub súdržnosti (Svätoplukove prúty) - využili to pripojené krajiny a odtrhli sa
- bratovražedné vojny, útoky Frankov a Maďarov - r. 906-907 Veľká Morava zanikla


Vypracuj pracovný list a fotografiu hotovej úlohy mi pošli na kontrolu - na môj FB.



13.10. 2020

Milí siedmaci,
s pomocou poznámok v zošite a učebnice (učebnica s. 8-10) vyrieš úlohu:

Do zošita písomne odpovedz na tieto otázky:

1. Kde sa nachádzala pravlasť Slovanov?
2. Vysvetli slová: zemnica, hradisko a obilná jama - na čo to slúžilo?
3. Vymenuj troch slovanských bohov.
4. Kto ovládol Slovanov v 2. polovici 6.storočia?
5. Kto to bol Samo? Čím sa preslávil?


Pozri si: https://www.youtube.com/watch?v=TGKV84pzdco&list=PLnplwgXmL676ZF4XY6BrbKpRFABnZExbv&index=9


Zober si učebnicu a prečítaj si novú tému NITRIANSKE KNIEŽATSTVO A VEĽKÁ MORAVA (s. 11-12).
Podľa otázok si sprav poznámky do zošita:

- Aké dve kniežatstvá si vytvorili Slovania a kto stál na ich čele (mená mužov)?
- Čo sa stalo v roku 833? Aký nový štátny útvar vznikol?
- Vypíš mená panovníkov na Veľkej Morave tak ako za sebou nasledovali.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky