8. ročník
UPEVŇOVANIE UČIVA - SLOVÁCI A REVOLUČNÝ ROK 1848/49
Úlohy vypracuj s pomocou učebnice a učiva na s. 52-56.
1. Rozhodni o pravdivosti tvrdení (označ áno, alebo nie):
a) Uhorský snem sídlil v 19.storočí v Bratislave.
áno - nie
b) Ľudovít Štúr žiadal ako poslanec uhorského snemu zrušenie nevoľníctva.
áno - nie
c) Bitka pri Világoši sa odohrala v roku 1848.
áno - nie
d) Slovenská národná rada bola najvyšší zákonodarný orgán v Uhorsku.
áno - nie
e) V marci 1848 vypukla revolúcia vo Viedni i v Pešti.
áno - nie
f) Žiadosti slovenského národa neboli politickým programom Slovákov.
áno - nie
2. Vyber správnu možnosť zo zátvorky (vždy len jednu) a doplň chýbajúce
informácie do textu:
Uhorský snem prijal dva zákony. Zákon o (rovnosti, slobode, právach) ......................
(Slovanov, obyvateľov, Čechov a Slovákov) .............................. pred zákonom a o
(navrátení, zrušení, obmedzení) ........................................ (nevoľníctva, občianstva,
poddanstva) .......................................... . Stalo sa tak v roku (1852, 1849, 1848)......
3. Označ nesprávne tvrdenie, z priradených písmen zostav slovo a doplň ho
do textu:
7.4. 2021
SLOVÁCI A REVOLUČNÝ ROK 1848 / 1849
V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 52-56 o nepokojoch v Uhorsku, o Žiadostiach slovenského národa, dobrovoľníckych výpravách a porážke pri Világosi.
Pozri si výklad:
https://viki.iedu.sk/resources/resource/reso-d6d2144d-4093-4dee-bbd4-d1ccd8657a25/play?userResourceContext=false
Čo si zapamätám:
V r.1847 - zasadal uhorský snem v Bratislave. Ako poslanec vystúpil Ľudovít Štúr s požiadavkami: demokratické a národné práva v Uhorsku, zrušenie poddanstva, výučba na ľudových školách v materinskom jazyku.
R.1848 vo Francúzsku (Paríži) vypukla revolúcia - rýchlo sa šírila aj do Uhorska. V marci 1848 povstanie vo Viedni a Pešti.. Požiadavky revolucionárov: odstránenie poddanstva, občianske práva, národné práva pre Maďarov. VÝSLEDOK - zákon o rovnosti obyvateľov pred zákonom a zrušení poddanstva (nie pre všetkých!)
11. 5. 1848 - zhromaždenie národovcov v Liptovskom Mikuláši vyhlásilo ŽIADOSTI SLOVENSKÉHO NÁRODA - prvý politický program Slovákov, autori Štúr + Hurban + Hodža. Požadovali: zrovnoprávnenie všetkých národov Uhorsku, slovenčina ako úradný jazyk v slovenských stoliciach, vlastný snem, volebné právo a slobodu tlače. Odpoveď uhorskej vlády - zatykač na Štúra, Hurbana a Hodžu.
V septembri 1848 vnikla SLOVENSKÁ NÁRODNÁ RADA (SNR) - prvý nezávislý politický orgán Slovákov. Priklonila sa ku Viedni a ohlásila odtrhnutie od Uhorska. Zorganizovala dobrovoľnícke vojsko na boj za práva slovenského národa.
V monarchii vládol František Jozef I. (manželka SISI). V auguste 1849 bitka pri Világoši - spojené vojská Rakúska a Ruska porazili maďarských povstalcov (Lajos Kossuth). Výsledok - prísny policajný režim znamenal koniec aj národným požiadavkám! = koniec povstania aj SNH!
Úlohy pre Teba:
1. Napíš aspoň tri požiadavky zo Žiadosti slovenského národa:
.................................................................................................................................
2. Ako sa volal vodca maďarskej revolúcie v rokoch 1848/1849? Čím si znepriatelil
nemaďarské národy v Uhorsku?
...................................................................................................................................
3. Odev slovenských dobrovoľníkov (modrá uniforma) sa stala inšpiráciou pre
dnešnú .............................................
Napovie Ti obrázok1.
4. Ako sa volal mladý panovník, ktorý nastúpil na trón koncom r.1848? Ako dlho
a dokedy vládol? Pomôž si učebnicou s.53, 62. (obr.2)
...........................................................................................
23.3. 2021
OPAKOVANIE A PREVEROVANIE VEDOMOSTÍ
Vyrieš priložený pracovný list a tak si preveríš svoje vedomosti :)
15.3. 2021
SLOVENSKÉ
NÁRODNÉ HNUTIE - OPAKOVANIE
1. KTO SOM? Dopíš správnu odpoveď:
Som rodná dedina Ľudovíta Štúra . ..............................
Uzákonil som spisovnú slovenčinu v r. 1787. ..............................
Uzákonil som spisovnú slovenčinu v r. 1843. ..............................
Som autor revolučnej básne, dnešnej štátnej hymny. ..............................
Som periodikum z r. 1845. ..............................
Som príloha spomínaného periodika. ..............................
Sme najbližší spolupracovníci Štúra. ..............................
Som vodca Maďarov za čias Františka Jozefa I. ..............................
Stojím za používaním "Y" v pravopise. ..............................
Som miesto uzákonenia slovenčiny Štúrom. ..............................
2. Vyhľadaj v osemsmerovke tieto slová:
Hurban, Hodža, Hattala, Štúr, Bernolák, Uhrovec, Hlboké, snem, únia, lýceum,
Devín, Matuška, Kossuth, urbár, Világos, Tatrín, Pešť
Zo zvyšných písmen poskladaj slovo: ......................................................................
10.3.2021
ŠTÚROVSKÁ GENERÁCIA
V učebnici dejepisu si prečítaj na s.48-51 o III. fáze SNH - štúrovskej a kodifikácii
dodnes používanej slovenčiny.
https://www.youtube.com/watch?v=sxQWWjhDGGU&list=PLyVNKqkkebeFBnZ8ojIgdEtIJnUAErY2u&index=25
Čo si zapamätám:
TRETIA FÁZA SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO HNUTIA - nazývaná štúrovská. Centrum evanjelické lýceum v Bratislave, vedúca osobnosťou bol učiteľ lýcea Ľudovít Štúr.
ŠTÚROVCI = skupina študentov, ktorá vyznávala Štúrove idey a pracovala s ním, r.1836 výstup na Devín (štúrovci si tu sľúbili vernosť vlasti a prácu pre národ, prijali slovanské mená, Štúr prijal meno VELISLAV). V tomto období zosilnela maďarizácia - v Maďarsku prebiehalo maďarské národné hnutie, na čele ktorého stál LAJOS KOSSUTH (zástanca myšlienky - jeden národ = jedna reč). Maďarské úrady zakázali Štúrovi prednášať na lýceu - protestný odchod Štúra (r. 1843) a 22 jeho študentov. Vznik budúcej slovenskej hymny Nad Tatrou sa blýska (zložil Janko Matúška).
R.1843 - kodifikácia spisovného jazyka na základe stredoslovenského nárečia - spolupráca Štúra - Hurbana - Hodžu. Založili spolok TATRÍN - celonárodná kultúrna organizácia na podporu vzdelanosti a šírenie novej slovenčiny. Štúr začal vydávať SLOVENSKÉ NÁRODNÉ NOVINY s prílohou Orol tatranský.
Štúrove diela: NÁREČIE SLOVENSKÉ ALEBO POTREBA PÍSANIA V TOMTO NÁREČÍ. Pravidlá novej spisovnej slovenčiny vypracoval v diele NÁUKA REČI SLOVENSKEJ. Štúrovci šírili osvetu a vzdelanosť ľudu zakladaním nedeľných škôl, kultúrne i hospodárske spolky, spolky miernosti (bojovali proti alkoholizmu).
R.1851 - 1852 nové gramatické pravidlá slovenského jazyka (reforma) - Martin Hattala (bernolákovec) zmenil Štúrom zavedený fonetický princíp na etymologický s používaním ypsilonu (s menšími úpravami sa táto slovenčina používa dodnes).
Úlohy pre Teba:
1. Vysvetli pojmy:
Kodifikácia ............................................................................................................
Maďarizácia ..........................................................................................................
2. Kto je autorom textu piesne Nad Tatrou sa blýska?
a) Janko Kráľ b) Janko Matúška c) Ján Hollý d) Samo Chalupka
3. Kto zaviedol ypsilon do slovenčiny?
a) Anton Bernolák b) Ľudovít Štúr c) Martin Hamuljak d) Martin Hattala
4. Doplň do textu vhodné pojmy a mená:
Modre, slovanské, M.M. Hodžom, Bratislave, noviny, 1815, Devíne, Uhrovec, 1856,
1836, Hlbokom, tajné, Zvolen, J.M. Hurbanom, Ľudovít Štúr, Orol tatranský.
V obci .................................... sa 28. 10. .............. narodil významný politik,
jazykovedec a novinár ....................................................... . Bol učiteľom na lýceu v
......................................... . V apríli ................. zorganizoval s priateľmi
........................... stretnutie na ............................, kde prijali ....................................
mená a sľub, že svoje sily venujú práci pre národ. Na spoločnej schôdzke s
.......................................... a ........................................ na fare v ...............................
sa dohodli na uzákonení spisovného jazyka. V roku 1845 dostal povolenie vydávať
.......................................... s literárnou prílohou ..................................................,
ktoré vychádzali dvakrát týždenne. Bol poslancom uhorského snem za mesto
............................. Zomrel v roku .................... v ........................................ .
Preskúšaj sa:
https://scriptorium.wbl.sk/slovenski_narodovci.htm
1.3.2021
SLOVANSKÁ VZÁJOMNOSŤ
V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 44-47 o II. fáze SNH a myšlienke všeslovanskej
vzájomnosti.
Čo si zapamätám:
DRUHÁ FÁZA SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO HNUTIA - obdobie silnej maďarizácie, prenasledovanie slovenských vzdelancov maďarskými úradmi.
Hlavní predstavitelia: Ján Kollár, M. Hamuljak, P. J. Šafárika, J. Hollý - chceli dosiahnuť spojenie všetkých slovanských národov do jedného SLOVANSKÉHO NÁRODA = slovanská vzájomnosť, usilovali sa tiež o zvyšovanie vzdelanosti a osvetu ľudu.
JÁN KOLLÁR - autor myšlienky SLOVANSKEJ VZÁJOMNOSTI = rozvíjanie a upevňovanie vzťahov medzi všetkými Slovanmi. Napísal dielo Slávy Dcéra.
V spolupráci s katolíkmi vydávali spoločný časopis (ročenku) - Almanach ZORA. (príspevky v bernolákovej slovenčine a biblickej češtine).
Centrá 2. fázy: mestá Budín (Hamuljak) a Pešť (Kollár)
Úlohy pre Teba:
1. Doplň do textu vhodné slová podľa učebnice.
Podporovatelia myšlienky slovanskej vzájomnosti presadzovali upevňovanie
vzťahov medzi všetkými ............................................. národmi. Slovákov považovali
za súčasť ............................................. kmeňa. Evanjelickí vzdelanci boli
používateľmi ..................................... češtiny. Centrom II. fázy slovenského
národného hnutia boli mestá ................................. a ...................................., ktoré
dnes tvoria hlavné mesto ....................................... republiky, predtým boli súčasťou
......................................... .
2. Roztrieď informácie o slovenskom národnom hnutí do tabuľky:
Bernolákovci, Slovenské učené tovarišstvo, Zora, Slávy dcéra, Slovenská
gramatika, generácia Slávie, slovanská vzájomnosť, Bratislava, spisovný jazyk
a osveta, Prešpurské noviny, Pešť, Spolok milovníkov reči a literatúry slovenskej
15.2. 2021
ANTON BERNOLÁK
V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 40-43 o prvom kodifikátorovi spisovnej slovenčiny.
Pozri si video:
https://www.youtube.com/watch?v=Jwb_kanouVM&feature=emb_logo
Čo si zapamätám:
PRVÁ FÁZA SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO HNUTIA - nazývaná osvietenská alebo bernolákovská. Pracovali v nej katolíci pod vedením A. Bernoláka. Snaha zjednotiť slovenský národ vytvorením spisovného jazyka. R.1787 - kodifikácia bernolákovskej spisovnej slovenčiny podľa západoslovenské (trnavského) nárečia. Fungovala na fonetickom princípe (píš ako počuješ). Centrá: mestá Bratislava a Trnava. Diela A. Bernoláka: Jazykovedno-kritická rozprava o slovenských písmenách (obhajoba jeho spisovnej slovenčiny), Slowár Slowenskí Česko-Laťinsko- Ňemcko-Uherskí (maďarský). Bernolákovci založili v Trnave spolok na šírenie ich spisovnej slovenčiny SLOVENSKÉ UČENÉ TOVARIŠSTVO. Hl. náplň - vydávali knihy v novom jazyku. Význam bernolákovcov: ich zásluhou sa začali Slováci považovať za národ, predstavitelia: A. Bernolák, J. Fándly, J. I. Bajza, Juraj Palkovič (preložil do bernolákovčiny aj Bibliu)
Úloha pre Teba - vyrieš priložený pracovný list.
9.2. 2021
SLOVENSKÉ NÁRODNÉ HNUTIE
V učebnici dejepisu si prečítaj na s.36-39 o rodiacom sa slovenskom národnom hnutí.
Pozri si video:
Úlohy pre Teba:
1.Označ slovanské národy, národnosti, resp. etniká, ktoré žili v Habsburskej monarchii v 1. polovici 19. storočia.
Maďari, Rusíni, Nemci, Slováci, Slovinci, Ukrajinci, Srbi, Uhri, Rumuni, Česi, Chorváti, Rusi
2.Nájdi v texte chyby a oprav ich:
Prvá generácia národných vzdelancov - štúrovská, nazývame ju aj osvietenská, pôsobila v rokoch 1780-1830. Jej významným predstaviteľom bol Andrej Bernolák a evanjelickí vzdelanci. Slováci mali spoločný literárny jazyk. Bola ním biblická čeština. Druhá generácia národovcov na čele s Jurajom Kollárom spolupracovala s inými neslovanskými národmi. Politické ciele sledovala prvá generácia národných vzdelancov. Tretia fáza sa skončila v roku 1843.
3. Spoj pojmy so správnymi definíciami.
NÁROD príslušnosť k istému národu
ETNIKUM spoločenstvo ľudí so spoločnou históriou, jazykom, kultúrou, územím
NÁRODNOSŤ príslušníci istej národnosti alebo národa
OSVETA proces utvárania národa (kultúrny, jazykový, sociálny rozvoj)
NÁRODNÉ OBRODENIE činnosť zameraná na povznesenie vzdelanosti a kultúry
25.1. 2021
REFORMÁTOR NA TRÓNE - JOZEF II.
Pozri si videá o synovi Márie Terézie - Jozefovi II. a jeho reformách.
video do 2:33 min.: https://www.youtube.com/watch?v=igdABAE95z4&t=50s
Dozvedel si sa, že:
JOZEF II. (1780 - 1790) - najstarší syn Márie Terézie. Spôsob vlády - osvietenský absolutizmus, po smrti otca spoluvládca matky.
Cieľ jeho reforiem - jednotná ríša s centralizovanou správou.
REFORMY: 1. ŠTÁTNA SPRÁVA - úradný jazyk nemčina (namiesto latinčiny), podpora domácich jazykov, zrušenie stolíc - krajina rozdelená na 10 dištriktov, zrušenie cenzúry - sloboda tlače (šírenie nových myšlienok)
2. VZŤAH ŠTÁTU A CIRKVI - obmedzenie vplyvu cirkvi, moci pápeža, zrušenie tzv. "žobravých reholí" (ponechal len tie kláštory, ktoré vypomáhali v zdravotníctve, školstve, opatrovaní chorých a starých), založený GENERÁLNY SEMINÁR (BA) - výchova budúcich kňazov, r.1781 - vydal TOLERANČNÝ PATENT - náboženská sloboda, tolerovanie iných vierovyznaní, možnosť stavby kostolov (bez zvona, bez veže)
3. HOSPODÁRSTVA - zrušenie cechov, zakladanie manufaktúr, r. 1785 - vydal PATENT O ZRUŠENÍ NEVOĽNÍCTVA - poddaní sa mohli slobodne sťahovať, pracovať, študovať, sobášiť
4. SÚDNICTVA - zákaz mučenia, zrušenie trestu smrti, rovnosť pred zákonom, zákaz práce detí do 8 rokov
5. ZDRAVOTNÍCTVA - protiepidemiologické opatrenia (mor, cholera), zriaďovanie nemocníc
Väčšinu z nich musel pred smrťou odvolať. V platnosti ponechal len Tolerančný patent a Patent o zrušení nevoľníctva.
Prečítaj si priložený súbor:
Úloha pre Teba:
Nájdi v texte chyby, podčiarkni ich a oprav:
Jozef II. pokračoval v reformách svojej matky - Kataríny Veľkej. Počas svojej vlády
nevydal ani jeden zákon. Zaviedol nemčinu ako školský jazyk v celej krajine. Patril
k osvietenským, ale nie absolutistickým panovníkom. Nedal sa korunovať a preto ho
volali čelenkový kráľ. Zakázal deťom chodiť do školy a zrušil povinnú školskú
dochádzku. Pred smrťou odvolal väčšinu svojich reforiem okrem Netolerančného
patentu a patentu o zavedení nevoľníctva.
18.1. 2021
OSVIETENÁ PANOVNÍČKA MÁRIA TERÉZIA
Pozri a prečítaj si o slávnej panovníčke Márii Terézii a jej reformách - viď. video a myšlienková mapa:
pozri od 4:09
https://www.youtube.com/watch?v=sPb9KBjTzZ4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1YXgIyELFL_p8jwOWO-dOghOzlbj5UFr0t1GGKd8upHInk9qdIznpaV-Q
výklad: https://www.youtube.com/watch?v=eJzargmt5es&t=14s
Dozvedel si sa, že:
V r. 1713 uhorský kráľ vydal tzv. PRAGMATICKÚ SANKCIU = zaručenie nástupníctva na trón pre ženskú líniu ("po praslici").
R.1740 na trón Habsburskej monarchie nastúpila MÁRIA TERÉZIA (1740 - 1780). Vládla ako absolutistická osvietená panovníčka.
VOJENSKÉ KONFLIKTY: • 1741 - 1745 - VOJNA O RAKÚSKE DEDIČSTVO - vojna s Pruskom (Fridrich II.) strata Sliezska.
1756 - 1763 - SEDEMROČNÁ VOJNA -> vojna s Pruskom o opätovné získanie Sliezska - odhalenie zaostalosti ríše.
Nutnosť reforiem: 1. HOSPODÁRSKE - Tereziánsky urbár - úprava povinností poddaných voči zemepánovi (ochrana pred nadmerným pracovným zaťažením), pestovanie nových plodín - krmoviny (zemiaky, kukurica), tabak, rozvoj manufaktúr, obmedzenie cechov (zásluhy F. Lotrinského), podpora baníctva
2. ŠKOLSTVA - vzdelanie pre každého - RATIO EDUCATIONIS (1777) - vytvorenie jednotného školského systému (všetky úrovne) + povinná školská dochádzka (od 6 do 12 r.). a) triviálne (ľudové) - čítanie, písanie, počítanie, náboženstvo, moderné hospodárenie. Vyučovanie v materinskom jazyku. Väčšinou cirkevné. b) univerzity - štátne, zameranie na vedu. Na SVK -> Trnava, Košice c) odborné školy - poľnohospodárstvo (Senec), baníctvo (B. Štiavnica)
3. SÚDNICTVA - vydala zákaz vynucovanie priznania mučením a procesov v čarodejnicami
4. ARMÁDY - podľa pruského modelu delostrelecký pluk, modernizácia výcviku a taktiky (vojenská akadémia), vojenské uniformy, zvýšenie starostlivosti o vojakov (žold, strava, dovolenka)Pozri si : Myšlienková mapa
Úloha pre Teba:
1.Čo ťa zaujalo na Márii Terézii? .........................................................................
...........................................................................................................................
2.Napíš, aké zmeny / reformy zaviedla Mária Terézia (uveď aspoň 5 zmien)
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
11.1. 2021
KULTÚRA A UMENIE
V učebnici dejepisu si prečítaj na s.34-35 o kultúre a umení v pol. 19.stor.
Pozri si video:
https://prezi.com/3sgqqe0pqqq0/kultura-a-umenie/
https://www.youtube.com/watch?v=keq4wazQOzY
https://www.youtube.com/watch?v=OWvrIvs7LKY
Dozvedel si sa, že:
KLASICIZMUS a EMPÍR - umenie inšpirované antikou, jednoduchá výzdoba, pravidelné geometrické línie, antické stĺpy
BIEDERMEIER - nová kultúra bývania (nábytok + doplnky - maľovaný porcelán, miniatúry, tapety)
ROMANTIZMUS - v popredí jedinec a jeho pocity, láska, vášeň, inšpirácie v minulosti, exotike
REALIZMUS - návrat k reálnemu zobrazovaniu sveta
IMPRESIONIZMUS - cieľom zachytiť dojem, Claud Monet, Edouard Manet
POSTIMPRESIONIZMUS - "prekliati" maliari Vincent van Gogh (Slnečnice), Paul Gaugin
SECESIA -ozdobnosť, ornamenty, pestré farby, Gustav Klimt, Alfons Mucha, architekt Dušan Jurkovič
Úloha pre Teba:
1.Dopíš ku charakteristikám názvy umeleckých smerov a prúdov (ako pomôcka ti
poslúži začiatočné písmeno).
a) návrat k vernému zobrazovaniu prostredia:
R .................................
b) návrat ku kráse remesiel(ozdobnosť):
S .................................
c) zachytenie dojmov z prežitého okamihu:
I ...................................
d) inšpirácia antikou:
K ..................................
e) dôraz na pocity a osobnosť jednotlivca
R ..................................
f) odmietanie zaužívaných pravidiel
P ...................................
2. Priraď osobnostiam oblasť, ktorej sa venovali (utvor dvojice):
a) Giuseppe Verdi
b) Gustav Klimt
c) Viktor Hugo
d) Dušan Jurkovič
1) literatúra
2) hudba
3) architektúra
4) výtvarné umenie
14.12. 2020
PRIEMYSELNÁ REVOLÚCIA A MODERNIZÁCIA
V učebnici dejepisu si prečítaj na s.30-33 o priemyselnej revolúcii a modernizácii.
Pozri si video: https://www.youtube.com/watch?v=J9NEQLq1yAo&list=PLGgXmarhqrws3SNxeklz1lqwsH6gwoVvl&index=23
https://www.youtube.com/watch?v=-SRU1MgRvWM (po 19:40 min.)
Dozvedel si sa, že:
Priemyselná revolúcia = technický a hospodársky prevrat, masové zavádzanie strojov do výroby.
1.PR (18.stor.) - použitie parného stroja - J. Watt (nahrádzanie ručného pohonu strojov vodným a neskôr parným pohonom)
2.PR (pol.19.stor.) - využívanie elektrického prúdu, vynájdenie spaľovacieho motora a nové objavy v prírodných vedách
M.Curie Sklodowská - objav radioaktivity, Daimler a Benz - benzínový motor, Zeppelin - vzducholoď, T.A.Edison - žiarovka, fonograf, A.Nobel - dynamit, S.Morse - telegraf,...
SR: Š. Banič - padák, Š. Jedlík - elektromotor, J. Murgaš - bezdrôtová telegrafia, M. R. Štefánik - vedec, astronóm
ÚLOHA - K menu priraď písmeno (objav/vynález):
A. Nobel, G. Mendel,
T. A. Edison, S. Morse,
F. Zeppelin, D. Mendelejev,
L. Pasteur, M. C. Sklodowská,
A - rádioaktivita D - infekčné ochorenia G - telegraf
B - periodická tabuľka prvkov E - dynamit H - žiarovka
C - genetika F - vzducholoď
7.12. 2020
AMERICKÁ OBČIANSKA VOJNA - SEVER PROTI JUHU
Zopakuj si:
https://www.youtube.com/watch?v=lWLckucjy1M
V učebnici dejepisu si prečítaj o vojne Sever proti Juhu a o živote Indiánov v Amerike na s. 28-29.
Pozri si https://www.youtube.com/watch?v=ZOBJ8AD3g8o
Do zošita si napíš poznámky:
AMERICKÁ OBČIANSKA VOJNA (1861 - 1865)
- po vzniku USA hospodárske rozdiely medzi SEVEROM a JUHOM krajiny
- SEVER - priemysel, rozvinutejší Ø požiadavka FEDERÁCIE (tak ako dnes)
- JUH - poľnohospodárstvo, plantáže (otroci z Afriky) - požiadavka KONFEDERÁCIE - voľnejšie, štáty sa nemusia vzdať svojich právomocí
- ZÁPAD - chov dobytka, ranče (kovboji), lov bizónov
- vyvrcholenie súperenia S a J -> nástup prezidenta ABRAHAMA LINCOLNA (zástanca zrušenia otroctva)
- DÔSLEDOK -> južné štáty sa odtrhli od USA => OBČIANSKA VOJNA - nazývaná aj VOJNA SEVERU PROTI JUHU
- víťazstvo Severu - zrušenie otroctva, vražda prezidenta A. Lincolna
- po občianskej vojne -> obdobie veľkého rozmachu USA
- prisťahovalci z Európy a Ázie (túžba po slobode, nový život)
- násilné zaberanie indiánskeho územia, vyhubenie bizónov
- prenasledovanie Indiánov (Siuxovia, Apači, Komanči) -> presun do rezervácií
- "zlatá horúčka"
Preskúšaj si vedomosti z dejín Ameriky:
1· Spojené štáty americké vznikli počas americkej vojny za nezávislosť, ktorá prebiehala v rokoch 1775-1781 medzi:
a) francúzskymi kolonistami a Anglickom
b) anglickými kolonistami a Anglickom
c) anglickými kolonistami a Francúzskom
2· Napíš meno 1. prezidenta USA.
3· Vysvetli pojmy: rezervácia, ranč, plantáž, diskriminácia.
.................................................................................................................
.................................................................................................................
4· V USA vznikla v rokoch 1861-1865 medzi severom a juhom občianska vojna, výsledkom tejto vojny bolo:
a) úplné zrušenie otroctva
b) zavedenie otroctva
c) oslobodenie Indiánov
5. Utvor dvojice - spoj písmeno a číslo:
a) Indiáni 1. robotníci pracujúci za mzdu
b) ústava 2. zväz, spolok štátov
c) sever proti juhu 3. najvyšší zákonodarný orgán v USA
d) kovboji 4. otroci z Afriky
e) černosi 5. rezervácie
f) kongres 6. základný zákon štátu
g) Únia 7. občianska vojna
30.11. 2020
ZASĽÚBENÁ ZEM - AMERIKA (BOJ KOLONISTOV ZA NEZÁVISLOSŤ)
V učebnici dejepisu si prečítaj na s. 27-28 o tom ako vznikli USA (po Sever proti Juhu).
Pozri si video: https://www.youtube.com/watch?v=-lGc02-SFT8&feature=emb_logo
Do zošita si napíš poznámky:
- 17. storočie - začiatok osídľovania amerického kontinentu - angl. pútnici na lodi
MAYFLOWER založili mesto PLYMOUTH
- dôležité centrum - prístav Boston
- 17. - 18. storočie = preteky o kolonizáciu Severnej Ameriky: FRA, ŠPA, ANG, HOLAND.
-Anglicko využívalo americké kolónie - predražený tovar, vysoké clá (zákon o kolkovnom)
= obmedzujúca politika - o všetkom rozhodoval Londýn
- r.1773 - zvýšenie cla na čaj = vyhrotenie situácie - "BOSTONSKÉ PITIE ČAJU"
(náklad s čajom vyhodili do mora)
- 13 anglických kolónií sa postavilo na odpor
- r. 1775 - 1781 - americká vojna za nezávislosť (kolóniám pomohlo FRA a ŠPA)
- 4. júla 1776 - vyhlásenie nezávislosti amerických kolónií vo Philadelphii - autor
DEKLARÁCIE NEZÁVISLOSTI USA Thomas Jefferson
- 1.preziden USA - George Washington
Vyrieš úlohy (viď. priložený súbor):
24.11. 2020
ZJEDNOTENIE TALIANSKA A NEMECKA
Prečítaj si v učebnici dejepisu o boji za zjednotenie Talianska a Nemecka na s. 24-26.
Do zošita si napíš poznámky:
TALIANSKO
-rozdrobené, ovládané Rakúskom
-za zjednotenie bojujú predseda vlády C. Cavour a revolucionár G. Garibaldi + pomoc Francúzska
- r.1859 bitka pri Solferine
-H. Dunant - založil Červený kríž v Ženeve (symbol - červený kríž v bielom poli)
-r.1861 vyhlásené zjednotené Taliansko, na čele kráľ Viktor Emanuel
- definitívne zjednotenie Talianska r.1870, keď bolo územie pápežského štátu pričlenené k Taliansku
NEMECKO
-súperenie Pruska a Rakúska o nadvládu nad nemeckými štátmi
-kancelár Otto von Bismarck - zjednotiť Nemecko "krvou a železom"
-proti zjednoteniu Rakúsko (bitka pri Hradci Králové) a Francúzsko (bitka pri Sedane)
-r.1871 vyhlásené Nemecké cisárstvo vo Versailles, na čele cisár Wilhelm I.
Domáca úloha: Vyrieš pracovný list.
16.11. 2020
17. NOVEMBER
Milí ôsmaci, zajtra máme štátny sviatok a v kalendári DEŇ BOJA ZA SLOBODU A DEMOKRACIU
Pozri si nasledujúce videá:
https://www.youtube.com/watch?v=0oKwRteEXak
https://www.youtube.com/watch?v=4TJy5hiwZvo
https://www.youtube.com/watch?v=FQ85Ef85oAA
Popros rodičov a spoločne si zahrajte hru: https://www.ceskatelevize.cz/program/akcesvoboda/
Skúste sa porozprávať o ich spomienkach na toto obdobie. Svoje zistenia si zapíš do zošita.
10.11. 2020
VO VÍRE REVOLÚCIÍ A NACIONALIZMU
Prečítaj si v učebnici dejepisu o revolúciách v Európe v r. 1830, 1848/49 na s. 20-23.
Do zošita si napíš poznámky:
TALIANI - zbaviť sa rakúskeho vplyvu, túžba po zjednotení - G. Mazzini (Mladé Taliansko), porazené maršalom Radetzkým
NEMCI - zjednotiť Nemecko, oslabiť rakúsky vplyv
POLIACI - bojovať proti ruskej nadvláde
BALKÁNSKE NÁRODY - vymaniť sa spod vplyvu tureckej nadvlády
FRANCÚZI - bojovať proti absolutizmu
BELGIČANIA - odtrhnúť sa od Holandska
HABSBURSKÁ MONARCHIA - mnohonárodnostná krajina, Slovania - formovať slovanské povedomie a prejaviť národné snahy, r.1849 porážka maďarskej revolučnej armády pri Világoši
NACIONALIZMUS = smer politického a kultúrneho myslenia, ktorý vyzdvihuje národ, jeho záujmy, históriu a jedinečnosť
Domáca úloha:
Zisti, ktorý významný hudobný skladateľ zložil na počesť vojenských úspechov maršala Radetzkého skladbu Radetzkého pochod. Zapíš si do zošita a vypočuj si hudobnú ukážku.
3.11.2020
CÁRSKE RUSKO
Najprv si skús overiť svoje vedomosti z predchádzajúcich tém:
1. Ako znelo heslo Francúzskej revolúcie?
2. Ako sa volá dokument / listina, ktorý bol vydaný po vypuknutí revolúcie (sú v ňom spísané naše práva)?
3. Aký osud postihol francúzskeho kráľa a kráľovnú, keď sa pokúsili utiecť z krajiny?
4. Čo si sa naučil o Napoleonovi Bonaparte (čím sa preslávil, kde a ako vládol, s kým bojoval, ...)?
5. Utvor dvojice - spoj číslo a písmeno:
1.útok na Bastilu 2. Code civil 3. Bitka troch cisárov 4. porážka Napoleona
a) bitka pri Waterloo b) 14.7.1789 c) M.Robespierre d) občiansky zákonník e) bitka pri Slavkove
6. Čo spájalo Napoleona so Slovenskom (čo sa tu udialo)?
7. Očísluj udalosti od 1. po 4., tak ako za sebou nasledovali:
Napoleonova výprava do Ruska ..., Napoleon korunovaný za cisára ..., útok na väznicu Bastila ..., bitka pri Waterloo ...
8. Oprav chybu vo vete: "Veľká francúzska revolúcia skončila v roku 1789 útokom na Bastilu."
Hotovú úlohu mi pošli na kontrolu :)
Zober si učebnicu dejepisu a prečítaj si novú tému CÁRSKE RUSKO s. 18-19.
Do zošita si napíš poznámky:
Cárske Rusko
-veľmocenské postavenie v 1.polovici 19.stor.
-r.1825 povstanie dekabristov - ich pokus zvrhnúť cára bol neúspešný
-cár Mikuláš I. Romanovec - "žandár Európy"
-r.1853 - 1856 Krymská vojna s Tureckom (pridalo sa Anglicko, Francúzsko a Sardínia) - o prístup k Čiernemu moru, Rusko porazené - nutné reformy
-cár Alexander II. - r.1861 zrušenie nevoľníctva, reformy v školstve, armáde, súdnictva
- cárska samovláda (samoderžavie) zachovaná
29.10. 2020
NAPOLEON A SLOVENSKO, VIEDENSKÝ KONGRES A SVäTÁ ALIANCIA
Prečítaj si text v učebnici s. 14-16 (Viedenský kongres a Svätá aliancia, Napoleon a Slovensko, František - Napoleonov spojenec?).
Napíš si poznámky do zošita:
NAPOLEON A SLOVENSKO, VIEDENSKÝ KONGRES
- vojna Rakúska proti Francúzsku
- víťazstvo Napoleon pri Slavkove (na Morave) 2.12. 1805 (Napoleon, František II., Alexander II.) - mier podpísaný v Bratislave
-nová vojna s Napoleonom r. 1809 - zničený Devín
-významné postavenie Rakúska po porážke Napoleona - kancelár Metternich
-Viedenský kongres (1814-1815) - usporiadané politické pomery po napoleonských vojnách, územné zmeny v Európe, založená Svätá aliancia (cieľom chrániť mier)
-empír - nový umelecký cisársky sloh v odievaní a bytovej kultúre
Skús vyriešiť PL a hotovú úlohu mi pošli na kontrolu na FB.
P.S. Nepovinné. Pre tých, ktorí si chcú zopakovať Francúzsku revolúciu za pomoci výkladu učiteľa.
Úvod VFR https://www.youtube.com/watch?v=OUgG8i2QlDs
1.fáza VFR https://www.youtube.com/watch?v=6TWPyXeN81k
20.10. 2020
NAPOLEON BONAPATRE A NAPOLEONSKÉ VOJNY
Pozri si video a zopakuj
si, čo už vieš o Francúzskej revolúcii:
https://www.youtube.com/watch?v=pUxSTvvgoZI
Kto má rád kreslené príbehy, môže si
pozrieť aj toto video
(nepovinné): https://www.youtube.com/watch?v=WE9t0IdoOtQ&app=desktop
V učebnici si prečítaj tému na s.12-14, potom si do zošita napíš poznámky:
Napoleon Bonaparte
- vojenské úspechy generála Napoleona - povolaný do Paríža, aby urobil poriadok
- Napoleon uchopil moc - r.1804 sa vyhlásil za cisára Francúzov
- zlepšil finančnú situáciu
- vydal občiansky zákonník Code civil
- viedol dobyvačné vojny:
- bitka pri Trafalgare s Anglickom (admirál Nelson)
- bitka troch cisárov pri Slavkove v r. 1805 (Francúzsko, Rusko, Rakúsko) - mier v Bratislave
- výprava Napoleona s 500 000 armádu do Ruska r. 1812 - Rusko (Kutuzov) porušilo hospodársku blokádu Anglicka, Napoleonova armáda zničená (krutá zima)
- bitka národov pri Lipsku r. 1813 - porážka Napoleona
- Napoleon odvezený do vyhnanstva na ostrov Elba, podarilo sa mu utiecť a vládne 100 dní
- definitívna porážka Napoleona v bitke pri Waterloo r. 1815 - odvezený na ostrov sv. Helena (zomiera r.1821)
Vyrieš pracovný list, pomôž si učebnicou. Odpovede napíš do zošita a potom urob fotografiu - pošli na kontrolu na môj FB.
13.10. 2020
Milí ôsmaci,
prezrite si príspevky na bezkriedy.sk (Francúzska revolúcia). Kto nemá takú možnosť, pomôže si knihou a zošitom (učebnica s. 6-7).
1. ÚLOHA: Do zošita písomne odpovedz na tieto otázky:
1. Prečo zvolal francúzsky kráľ, po toľkých rokoch, generálne stavy? (aký mal problém)
2. Kto tvoril generálne stavy (boli tri)?
3. Ako chceli danú situáciu riešiť mešťania?
4. Prečo a kedy zaútočil francúzsky ľud na Bastilu?
5. Ktoré tri slová sa stali heslom revolucionárov vo Francúzsku?
2.ÚLOHA: Zober si učebnicu
a prečítaj si - pokračujeme témou FRANCÚZSKA REVOLÚCIA (s. 6-9, 11).
Podľa otázok si sprav poznámky do zošita:
- Čo bolo uzákonené v Deklarácii práv človeka a občana z r. 1789? (s.6)
- Aká forma vlády bola nastolená vo Francúzku po prijatí ústavy? Ako sa zmenila moc panovníka? (dovtedy bol absolutizmus) (s.6)
- Kráľ sa pokúsil utiecť z krajiny - podarilo sa mu to? Čo sa stalo jemu a jeho manželke? Čo je gilotína? (s.8,11)
- Moci v krajine sa ujali jakobíni - kto bol na ich čele, ako vládli? (s.8)
- Kto to boli uhorskí jakobíni? Čo navrhovali? Podarilo sa im to? (s.8-9)
Dobrovoľná úloha: Skús zhotoviť gilotínu (malý model).