Článok s obrázkami
Obrázky skvele doplnia obsah článku a vzbudia v čitateľoch záujem ho otvoriť. Prvý obrázok sa zároveň zobrazí aj v náhľade. Zaujímavý úvodný obrázok vám tak pomôže zvýšiť atraktivitu vášho článku.
Milí žiaci, pokračujeme. Naposledy ste dostali otázky na opakovanie, verím, že ich máte zodpovedané, že ste odpovede v poznámkach našli, že ste sa ja naučili niečo. Teraz budeme pokračovať novým tematickým celkom. Ten, kto má učebnicu - otvorí si ju na stranách 32 a 33. Prečíta si ich a opíšete si poznámky, všetci.
Do zošita si napíš názov nového tematického celku: GEOLOGICKÉ PROCESY
Pod to si napíš názov novej témy: Geologické procesy a ich zdroje (*teraz si napíš poznámky)
Geologické procesy zapríčiňuje energia z rôznych zdrojov a vznikajú pri nich vyvýšeniny, zníženiny, minerály a horniny. Podľa pôvodu delíme geologické procesy na vonkajšie a vnútorné.
Vnútorné geologické procesy spôsobuje zemské teplo, príťažlivosť Zeme. Zdrojom je zemské vnútro.
Vonkajšie geologické procesy spôsobuje slnečné žiarenie, príťažlivosť Zeme a Mesiaca. Zdrojom ich energie je Slnko, Zem a Mesiac .
1. Príťažlivosť Zeme - vplýva na padanie zrážok, pohyb vody a ľadovcov
2. Slnečné žiarenie - vplýva na pohyb atmosféry, obeh vody, prenos zvetranín
3. Príťažlivosť Mesiaca - vplýva na pohyb morskej vody (príliv a odliv),
Katastrofické geologické procesy:
1. cunami - vysoká morská vlna, ktorá dorazí na pobrežie a vyleje sa naň, v roku 2004 v Indonézii
2. zemetrasenie - na ostrove Haiti v roku 2010, v Japonsku v roku 2011
3. zosuvy - zosuv obrovského množstva hliny, hornín spôsobené výdatnými zrážkami, gravitáciou
Milí žiaci, pokračujeme ďalej, čaká nás nová téma Dráždivosť a pohyb rastlín. Opäť, prečítaš učivo na strane 18 a 19, popozeraj si obrázky, uvidíš na nich to, čo sa píše v texte a doplň si poznámky pomocou učebnice. Nezabudni, že zošit budem kontrolovať a po príchode nás čaká aj opakovanie, tak sa priebežne uč.
Dráždivosť a pohyb rastlín
Základom citlivosti je _____________. Je to schopnosť reagovať na vonkajšie a _______________ podmienky.
Pohyb vyvolávajú faktory:
a) fyzikálne (* tu do každej zátvorky uveď z učebnice príklad, čo patrí k fyzikálnym faktorom, aspoň 2 )
b) chemické (*)
c) biologické (*)
Na ohyb rastliny vplýva gravitačná sila, zdroj svetla (Slnko) ale aj dotyk s nejakou tyčou (napr. fazuľa sa omotá okolo tyče).
Vplyvom chemických látok sa rastlina hýbe smerom k výskytu chemickej látky. Vplyv niektorých látok spôsobuje vädnutie.
Zmena intenzity svetla alebo teploty spôsobuje otváranie a _________________ kvetov, napr. __________________.
Rastliny vykonávajú pohyby súvisiace s pučaním vo vlhkom prostredí (otváranie a zatváranie plodov).
Vplyv UV žiarenia spôsobuje spomalenie až zastavenie _____________________________, môže vieš k odumretiu ________________.
Milí žiaci, pokračujeme ďalej, učebnica strana 30, 31, 32 a 33. Prečítaš si látku, opíšeš si poznámky a naučíš sa to. V škole kontrolujem.
Životné prejavy a správanie stavovcov
- inštinkt - podmienený vlastnosťami od rodičov
- orientačné - súvisia s preskúmaním prostredia, dobre vyvinuté u sťahovavých vtákoch
- potravové - hľadanie, získavanie a konzum potravy, dospelé jedince kŕmia mláďa
- komunikatívne - ide o signály: a) zvukové - spev, štekanie, ručanie
b) pachové - výkalmi označenie priestoru
c) dotyk - medzi matkou a mláďaťom
d) gesto, pohyb - skákanie, cerenie zubov, pohyb chvostom
- telesné pohodlie - zívanie, polihovanie, spánok
- obrana a útek - znehybnenie, ukrytie sa
Milí žiaci, pokračujeme ďalej. Otvoríš učebnicu na strane 26 a 27, prečítaš si učivo a potom napíšeš poznámky. Nezabudni sa to učiť.
Blízki spoločníci človeka
Pes domáci:
- najstaršie zdomácnené zviera
- veľmi dobrý sluch a čuch
- vidí čiernobielo
- dobre skáče, behá a pláva
- dá sa vycvičiť
- potrebuje dostatok priestoru
- rasy: kólia, bernardín, jazvečík, nemecký ovčiak
Mačka domáca:
- žije skôr na vidieku ako v meste
- vidí farebne, má lepší sluch ako pes
- človek ju necvičí, potrebuje voľný pohyb
Iné zvieratá v domácnosti: morča, škrečok, králik, kanárik, papagáj, rybky
*keď budeš mať napísané, pod poznámky si nakresli mačku a psíka.
Milí žiaci, pokračujeme, učivo na strane 31,32 a 33 - Lesné huby a lišajníky. Prečítaš si učivo, potom napíšeš názov Lesné huby a lišajníky a nakreslíš si obrázok zo strany 31, obrázok číslo 66 - ten obrázok, kde máš dve huby a máš popísané časti huby. Takže nakreslíš si ich a aj napíšeš si tie slová - časti, ktoré huba má. Budeš tam mať napísané: klobúk, prsteň, hlúbik, pošva, závoj, podhubie.
Keď už máš nakreslené, opíšeš si tieto poznámky. Pokračuješ písať pod obrázok v zošite.
Huby rozdeľujeme na jedlé, nejedlé a jedovaté.
Jedlé huby: hríb dubový, kuriatko jedlé, bedľa vysoká, kozák osikový
Jedovaté huby: hríb satan, hodvábnica veľká, muchotrávka zelená, muchotrávka červená
Pri zbere húb dávame pozor, aby sme zberali zdravé huby, ukladáme ich do košíka, nie do tašky, vždy ich v lese očistíme. Jedovaté huby nezberáme, ani do nich nekopeme.
Lišajníky žijú na skalách, múroch, stromoch. Telo tvorí riasa a huba.
Dobrý deň žiaci, dopíšeš si poznámky na tému Zemská kôra v pohybe. Potom ťa čaká opakovanie, máš dole uvedené otázky, prepíšeš si ich a odpovieš na ne. Najlepšie ak si napíšeš otázku - k nej hneď odpoveď, a tak pokračuješ, až odpovieš na všetky otázky. Kľudne si to rozdeľ, jeden deň napíš poznámky, na druhý deň odpovedaj. Nezabudni sa učiť.
ZEMSKÁ KÔRA V POHYBE
Litosferické dosky sa pohybujú vďaka zemskému plášťu, ktorý
je pod litosférou plastický. Pohyb litosferických dosiek ovplyvňuje prúdenie
roztavených hmôt hlboko v zemskom plášti. Hranice litosferických dosiek sú
miesta, kde vybuchujú sopky, vznikajú pohoria a zemetrasenia. Litosferické
dosky vykonávajú viacero pohybov:
1. Vzďaľovanie - oceánska kôra klesá pozdĺž trhliny a vytvorí
sa prepadlina - rift. Cez trhliny preniká na dno oceánov láva, ktorá stuhne a
vznikne nová oceánska kôra. Potom sa opäť rozlomí, vyplní lávou a vzniká ďalšia
oceánska kôra. Takto postupne vzniká oceánsky chrbát (podmorské pohorie). Deje
sa to v Atlantickom oceáne medzi Európou a Severnou Amerikou
2. Podsúvanie - jedna litosferická doska s ťažkou oceánskou
kôrou sa podsúva pod inú litosferickú dosku a vzniká oceánska priekopa.
Oceánska priekopa sú najhlbšie miesto na Zemi, napr. Mariánska priekopa, hlboká
vyše 11 km. Horniny oceánskej kôry sa tavia, magma stúpa na zemský povrch a
tvoria sa sopečné pohoria (miesta najväčších zemetrasení).
3. Približovanie - pevninská kôra je ľahšia ako oceánska, keď
sa 2 dosky s pevninskou kôrou približujú, narazia na seba - vzniká pásmové
pohorie.
1. Vymenuj zložky neživej prírody.
2. Čo je to geológia?
3. Uveď časti, na ktoré je naša Zem rozdelená smerom dovnútra
4. Čo je to zemská kôra.
5. Kde sa nachádza oceánska kôra?
6. Vysvetli ako vzniká rift.
7. Čo je to minerál?
8. Čo je to hornina?
9. Aké druhy hornín poznáme?
10. Uveď 1 príklad na chemickú vlastnosť a 2 príklady na fyzikálne vlastnosti.
11. Vymenuj minerály zo stupnice tvrdosti. Menuj ich zaradom, začni najtvrdším.
Milí žiaci,
pokračujeme. Učebnica strana 16-17, prečítaš si nové učivo Rozmnožovanie
rastlín, doplníš si poznámky. Namiesto čiary dopíšeš z učebnice slová.
Nezabudni sa to učiť, aj zošit skontrolujem. Rozmnožovanie
rastlín
- zabezpečuje vznik ____________________ a
zachovanie ________________
- rastliny sa rozmnožujú _________________ a
_____________________
1. nepohlavné
- rozmnožovanie koreňom, stonkou, listom a
výtrusmi, odrezkami, cibuľami, hľuzami
a) nekvitnúce rastliny - nepohlavne, výtrusmi a
_______________
b) kvitnúce rastliny - 1. podzemkom (vretenica)
2. odrezkom: koreňovým ( *DO KAŽDEJ ZÁTVORKY SI
UVEĎ PRÍKLAD NA JEDNU RASLTINU, KTORÁ SA TAK ROZMNOŽUJE - JE TO V KNIHE ), stonkovým ( ), listovým (), vrcholovým ()
3. delením trsov ()
4. poplazy ()
5. hľuzami ()
6. cibuľou ()
2. pohlavné
- nový jedinec vzniká splynutím dvoch pohlavných
buniek
- veľké množstvo kvitnúcich rastlín sa
rozmnožuje semenami
- opelenie
je________________________________________. Môže byť samoopelenie alebo
cudzoopelenie.
- oplodnenie je
_________________________________________.
Milí žiaci,
pokračujeme. Učebnica na strane 24-25 Zmyslové orgány stavovcov. Prečítaš,
opíšeš poznámky a učíš sa.
Zmyslové orgány stavovcov
- význam zmyslov: spojenie medzi vonkajším a
vnútorným prostredím
- podnety zachytávajú zmyslové receptory (bunky)
- zmysly:
1. čuch - vnímanie plynných látok, ryby ich
vnímajú vo vode, cicavce a vtáky majú čuch v nosovej dutine
2. chuť- vnímanie chemických látok, platy -
jazyk a podnebie, vtáky pri koreni jazyka, cicavce majú chuťové poháriky na
jazyku
3. hmat - vnímanie tepla, chladu, bolesti. bunky
sú na koži, fúzoch, ústach, zobáku
4. zrak - vnímanie svetelných podnetov - okom,
farebné videnie majú cicavce, ryby, vtáky, najlepší zrak majú dravce
5. sluch - vnímanie zvuku - uchom, dobre vyvinuté
u cicavcoch a obojživelníkoch
Druhú tému, ktorú si prečítaš, napíšeš poznámky a
naučíš sa je na strane 26 a 27, Rozmnožovacia sústava stavovcov. Nezabudni sa
to naučiť. Máš na tieto úlohy celý týždeň, nové učivo pridám budúci pondelok.
Pracuj s učebnicou, čítaj a uč sa.
Rozmnožovacia
sústava stavovcov
- zabezpečuje zachovanie rodu, tvorbu nových
jedincov
- pohlavie je oddelené, samec a samica
- samčie pohlavné bunky = spermie sa tvoria v
semenníkoch, spermie sa pohybujú bičíkom
- samičie pohlavné bunky = vajíčko vzniká vo
vaječníkoch, vajíčko sa nepohybuje
1. ryby - vonkajšie oplodnenie, samica vypúšťa
ikry (vajíčka), samec ich oplodní
2. obojživelníky - rozmnožujú sa vo vode,
vnútorným rozmnožovaním pri párení
3. plazy - vnútorným oplodnením, kladú vajcia v
kožovitom obale
4. vtáky - po párení kladú vajcia s pevnou
škrupinou do hniezda
5. cicavce - pri párení a oplodnení vajíčka je
samica gravidná, plod sa vyvíja v tele samice
Milí žiaci, pokračujeme
ďalej. Učebnica strana 24 a 25. Názov: Chovateľsky významné vtáky. Prečítaš si
v učebnici, opíšeš si poznámky a učí sa.
Poznámky:
Chovateľsky
významné vtáky
- označujeme ich názvom hydina
- dávajú nám mäso, vajcia, masť, perie
1. kura domáca - živí sa zrnom, drobnými
živočíchmi ktoré z pôdy vyhrabáva nohami a zobákom
- samec sa volá kohút, je väčší a farebnejší ako
samica - sliepka
- kvočka je sliepka, ktorá sedí na vajciach a
vodí kurčatá
- kurčatá vyliahnuté z vajec sa kŕmia samy
2. morka domáca - samec je moriak a samica morka
- živí sa obilím, šrotom, trávou
- samec je väčší, na krku má červenú kožu, má
hudravý zvuk
3. hus a kačica = vodná hydina
- samec husi je gunár a mláďatá sú húsatá
- samec kačky je káčer a mláďatá sú káčatá
- mláďatá sa kŕmia po vyliahnutí samy, vedia
plávať
- živia sa trávou, zrnom a kačica aj drobnými
vodnými živočíchmi
- vajcia týchto zvierat nekonzumujeme, perie sa
používa na vankúše
Milí žiaci, pokračujeme
v učive. Učebnica strana 27 až strana 29. Prečítaj, opíš poznámky, uč sa.
Lesné
mikroorganizmy, kvitnúce a nekvitnúce byliny
Mikroorganizmy sú drobné organizmy, ktoré vidíme
len pod mikroskopom
Pôdne baktérie - telo tvorí jedna bunka,
rozkladajú odumreté telá rastlín a zvierat
Nekvitnúce byliny:
1.Machy - lesné rastliny, ktoré rastú v tieni
lesa. Telo machu tvorí: pakorienok, pabyľka, palístky
2.Papraď - bylina, rastie na vlhkých miestach
lesa, kde je tieň.
3.Praslička - podobná papradi
Kvitnúce byliny:
Rastú na lesných lúkach a lesných okrajoch.
Jarné byliny kvitnú pred pučaním stromov.
1. chránené - nesmieš trhať, bleduľa jarná
2. Liečivé - na výrobu čaju, pľúcnik lekársky
3. Jedovaté - obsahujú jed, konvalinka voňavá
Milí žiaci, pokračujeme ďalej v učive. Opíšeš si tieto poznámky a naučíš sa ich.
Ten, kto má učebnicu, prečíta si strany 22, 23, 24 a 25.
Stavba a vlastnosti minerálov
Väčšina minerálov vzniká kryštalizáciou taveniny, tvoria ich kryštály.
Kryštál je teleso s pravidelnou vnútornou stavbou ohraničenou rovnými plochami.
Vonkajší tvar kryštálu závisí od vnútorného prostredia - atómov, molekúl a iónov.
Fyzikálne vlastnosti:
1. mechanické vlastnosti:
a) hustota minerálu - minerál s veľkou hustotou je ťažší, s malou hustotou je ľahký
b) tvrdosť minerálu - je odpor minerálu, pri rýpaní do iného telesa. Minerály sú podľa tvrdosti usporiadané do Stupnice tvrdosti: od najľahšieho po najťažší sú zoradené takto:
1. Mastenec 2. Kamenná soľ 3 Kalcit 4. Fluorit 5. Apatit 6. Živec 7. Kremeň 8. Topás
9. Korund 10. Diamant
2. optické vlastnosti:
- závisia od svetla, farebné minerály - majú stálu farbu. Minerály, ktoré menia farbu sú sfarbené, niektoré môžu byť bezfarebné.
- lesk je odraz svetla kryštálu
Chemické vlastnosti:
a) rozpustnosť - niektoré látky sa rozpúšťajú vo vode (kalcit, kamenná soľ)
b) rozklad - vplyvom chemických látok sa niektoré minerály rozkladajú a menia
Milí žiaci, pokračujeme ďalej. Učebnica strana 14 a 15, prečítaš si učivo a doplníš si poznámky. Namiesto čiary, doplníš chýbajúce slová. Nezabúdaj, že zošit budem kontrolovať, známkovať.
Rozmnožovanie baktérií a húb
Rozmnožovanie = reprodukcia, zabezpečenie vzniku nových jedincov
Baktérie:
- rozmnožujú sa ____________________, nový jedinec vzniká z časti tela ________________ organizmu. Nový jedinec je zhodný s ____________________.
1. priečne delenie - najčastejšie delenie baktérií, trvá _______________
2. pučanie - na povrchu baktérie sa vytvorí ______________________. Dorastie, odtrhne sa a začne existovať _____________________.
Huby:
- rozmnožujú sa ________________________
1. pučanie - na materskej bunke sa vytvorí ______________.
2. výtrusmi - najčastejšie sa rozmnožujú huby s _________________. Rozmnožovanie je ___________.
Parazitické huby sa rozmnožujú časťami ____________________ alebo _______________.
Pokračujeme ďalej, milí žiaci. Učebnica strana 22 a 23, Regulačná sústava stavovcov.Prečítaš si učivo, potom si doplníš poznámky. Nezabúdaj učivo sa naučiť. Zošit bude v škole skontrolovaný.
Regulačné sústava stavovcov
Regulačnú sústavu tvorí hormonálna a nervová sústava. Táto sústava prijíma a spracúva podnety a odovzdáva orgánom pokyny k činnosti.
Hormonálna sústava - činnosť riadi hormónmi, hormóny sa vylučujú do krvi, ovplyvňujú rast, premenu látok, tlak krvi
Nervová sústava - pracuje prostredníctvom nervov
Ústredná nervová sústava - mozog a miecha, vedú nervy do celého tela.
Podmienený reflex - získaný reflex, tvorí sa na základe skúseností (výcvik psa)
Nepodmienený reflex - vrodené reakcie, ide o inštinkt, majú ich vyvinuté všetky stavovce
Milí žiaci, pokračujeme ďalej, preskočíme niekoľko strán a presunieme sa na stranu 22 a 23. Naučíme sa niečo o včelárstve a rybárstve. Prečítaš si učivo na strane 22 a 23. Potom si dopíšeš poznámky.
Včelárstvo - včela medonosná
Rybárstvo - chov rýb
Milí žiaci, pokračujeme v učive. Učebnica strana 24 a 25. Prečítaj si to a opíš si nasledovné poznámky. Nezabudni sa poznámky učiť.
Význam lesných drevín
Sú zdrojom potravy pre zvieratá (kvety, semená, plody). Dutiny v stromoch slúžia ako úkryt pre zvieratá. Listy, ktoré v jeseni padajú na pôdu, sa vplyvom slnka, dažďa menia a tvoria humus.
Fotosyntéza je premena anorganických a organických látok v zelených častiach rastlín za prítomnosti slnečného žiarenia a zeleného farbiva chlorofyl, a tým sa uvoľní oxid uhličitý.
*Po napísaný si týchto poznámok si do zošita nakresli obrázok číslo 44 na strane 25 (je to obrázok, kde je list, svieti naň slnko, aj prší a máš tam 4 šípky, opíš aj to čo je tam napísané).
Milí žiaci, pokračujeme. Učebnica strana 18 a 19 - pre tých, čo máte učebnicu pre 8. ročník.
Ostatní si píšu tieto poznámky, samozrejme sa to učíš, tak aby si vedel podstatu - vysvetliť rozdiel medzi horninou a minerálom.
Názov: MINERÁLY A HORNINY - stavebné jednotky Zeme
Zemskú kôru tvoria minerály a horniny.
Minerály a horniny sú stavebnými jednotkami zemskej kôry.
Minerál:
- je anorganická rovnorodá prírodnina
- vo všetkých častiach má rovnaké zloženie, vlastnosti a vnútornú stavbu
- najrozšírenejším minerálom zemskej kôry je živec, potom kremeň
- iné minerály: síra, pyrit, sadrovec, krištáľ, antimonit, fluorit
Hornina:
- je to anorganická rôznorodá prírodnina
- je zložený z minerálov
- niektoré horniny tvoria minerály jedného druhu, niektoré tvorí viac minerálov
- rozdeľujeme ich do 3 skupín:
a) vyvreté horniny - vznikajú na povrchu stuhnutím žeravej taveniny, napr. žula
b) usadené horniny - vznikajú usadením rôznych častí, napr. štrk, pieskovec, vápenec
c) premenené horniny - vznikajú vo vnútri zemskej kôry pôsobením tlaku a teploty, napr. rula, mramor
Milí žiaci, ideme ďalej. Učebnica na strane 12 a13, prečítaj si to, poznámky si opäť opíš a doplň namiesto čiary chýbajúce slová. Uč sa to postupne, zošit skontrolujem.
Výživa a dýchanie rastlín
Rastlina pre život potrebuje anorganické látky, ktoré získava __________________________.
Z pôdy koreňmi získava vodu s _____________________ a zo vzduchu listami___________________.
Výživa zelených rastlín je _____________ - ______________________ - tvoria sa organické látky z anorganických.
Producent je rastlina, ktorej výživa _____________________________________.
Dýchanie je výmena plynov (kyslíka a oxidu uhličitého) medzi vonkajším prostredím a organizmom.
Pod tieto poznámky si nakreslite zo strany 13 obrázok č. 22 - porovnanie procesu fotosyntézy a dýchania. Dáš si zošit na šírku, nakreslíš si dva listy a okolo toho všetky tie farebné slová, aby si videl rozdiel medzi fotosyntézou a dýchaním.
Milí žiaci, posielam Vám dve nové témy. Jednu si prečítaj a napíš v dnes, druhú niekedy v piatok, je to na tebe, tak aby si to mal urobené do konca týždňa, nezabúdaj po príchode do školy kontrolujem a budete aj preskúšaní.
Učebnica str. 18-19 prečítaj novú látku, potom si opíš poznámky. V zošite vynechaj riadok a napíš názov:
Obehová sústava stavovcov
- tvoria ju krv, srdce a cievy
- cievna sústava je uzavretá - rozvádza látky po tele, zabezpečuje činnosť orgánov
- krv - privádza živiny, kyslík do orgánov a odvádza odpadové látky. Krv tvoria: krvná plazma, biele a červené krvinky, krvné doštičky
- srdce - zabezpečuje pohyb krvi, srdce je rozdelené na komory a predsiene
- cievy poznáme žily a tepny
Obehová sústava u stavovcov:
1. ryby - najjednoduchšia stavba srdca, 1 komora, 1 predsieň
2. vtáky a cicavce - najdokonalejšia stavba srdca, 2 komory, 2 predsiene
3. obojživelníky a plazy - 1 komora, 2 predsiene, krv sa mieša
Druhá téma, ktorú si spracuješ je na strane v učebnici 20 a 21. Opäť si učivo prečítaj, opíš si tieto poznámky, nezabudni sa to naučiť.
Močová sústava
- zbavuje telo odpadových látok, ako je moč
- telo sa zbavuje odpadových látok aj inými sústavami: dýchacou sa vylučuje oxid uhličitý, tráviacou stolica a kožnou sústavou pot
- močovú sústavu tvoria orgány: obličky, močovody, močový mechúr, močová rúra
1. ryby a obojživelníky - majú nepravé obličky
2. plazy, vtáky a cicavce - majú párové obličky
kloaka - (tu si opäť dopíš, čo znamená tento pojem) - prvýkrát sa spomínal pri tráviacej sústave, ešte raz si ho zopakuj a napíš aj k tejto téme.
To je na tento týždeň všetko, ak sú nejaké otázky, písať tu do komentároch alebo súkromná správa fb. Pekný deň
Dobrý deň žiaci, pokračujeme v novom učive. Učebnica strana 14 a 15. Prečítaš si o ovocí, potom si opíšeš tieto poznámky. Na záver máš úlohu.
Vynechaj si riadok a napíš si nový názov: Ovocné rastliny
- pestujeme ich v záhradách a sadoch kvôli plodom
- plody sú zdravé, obsahujú vitamín C a iné látky
Druhy ovocných rastlín:
1. Malvice - patrí tu jabloň a hruška, majú plod, ktorý sa volá malvica - to znamená, že má viac drobných semien.
2. Kôstkovice - patrí tu slivka, čerešňa, marhuľa, broskyňa, pretože v plode majú jednu väčšiu kôstku. Marhuľa a broskyňa potrebuje pre svoj rast viac tepla ako slivka či čerešňa.
3. Bobule - patrí tu ríbezľa, egreš (kosmak), čučoriedka, brusnica - nie sú to stromy, ale kríky. Ich plodmi sú malé bobuľky.
Medzi bobule môžeme zaradiť aj jahodu, ale tá nie je ani strom, ani krík ale rastlina.
* úloha - keď si si opísal tieto poznámky do zošita, pod poznámky si nakresli 3 rôzne druhy ovocia (najlepšie z každej skupiny jedno). Môžeš kresliť tie, ktoré máš najradšej. Po príchode do školy skontrolujem, nezabudni sa toto rozdelenie ovocia naučiť.
Milí žiaci, pokračujeme ďalšou úlohou. Učebnica biológie na stranách 21 a 22. Prečítaš si, opíšeš si poznámky a urobíš úlohu.
Vynechaj si riadok v zošite a napíš si názov:
Lesné dreviny
Drevina je rastlina, ktorá má drevnatú stonku.
Strom je drevina, má tieto časti:
1. koruna - tvoria ju listy, konáre, kvety, plody
2. kmeň - zhrubnutá stonka, presúva živiny z koreňov do koruny
3. korene - prijímajú vodu a živiny z pôdy
Stromy delíme na:
1. ihličnaté - majú tuhé listy = ihlice, semeno uložené v šiške
2. listnaté - menia sa počas roka, na jar kvitnú, v jeseni opadáva lístie
*Úloha: Vynecháš si riadok a pod seba si napíšeš tak ako ja mám:
ihličnaté stromy -
listnaté stromy -
K týmto dvom skupinám stromov si vypíšeš konkrétne názvy stromov z učebnice na strane 22. Na tejto strane máš nakreslené a pod každým stromom napísaný názov stromu. Je ich spolu 8. Ty tie názvy stromov prepíšeš do zošita podľa toho, či ide o strom listnatý alebo ihličnatý. Ako prvý máš napísaný strom BOROVICA - takže ak je tento strom ihličnatý napíšeš ho do riadku k ihličnatým stromom, ak je listnatý tak ho napíšeš k listnatým stromov. Takýmto spôsobom rozdelíš všetkých 8 stromov.
Nezabúdaj, že sa učivo učíš, po príchode do školy kontrolujem zošit a po zopakovaní skúšam.
Milí žiaci, posielam Vám nové učivo. Nakoľko niektorí máte ôsmackú učebnicu a iní deviatackú, posielam Vám poznámky, ktoré budeš mať prepísané v zošite a budeš tieto veci vedieť. Po príchode do školy skontrolujem, zhrniem a bude písomka. Kto má učebnicu pre 8. ročník - látka je na strane 12-13. Tí, ktorí ste neboli v škole 29.9.2020 - tak si napíšu ja tému Neživá príroda, tí ktorí to už v zošite majú, samozrejme nepíšu, píšu len druhú tému: Stavba Zeme.
Neživá príroda
Životné prostredie tvorí živá a neživá príroda. Zložky neživej prírody: slnečné svetlo a teplo, voda, vzduch, minerály, horniny, pôda. Organizmy závisia od zložiek neživej prírody. Geológia je veda, ktorá sa zaoberá zložením, stavbou, vlastnosťami a vývojom Zeme, ako aj procesmi, ktoré ju vytvorili a tvoria. Patrí medzi geovedy.
Stavba Zeme
Zem sa smerom dovnútra delí na 3 sféry: zemská kôra, zemský plášť a zemské jadro.
1. Zemská kôra - najvrchnejšia a pevná vrstva. Sú dva typy: oceánska a pevninská. Pevninská tvorí podklad kontinentov. Pod oceánmi sa nachádza oceánska kôra.
2. Zemský plášť - podobný zemskej kôre. Tvoria ho zlúčeniny kremíka, hliníka, horčíka, železa.
Zemská kôra s najvrchnejšou časťou zemského plášťa tvorí kamenný obal Zeme - litosféru. Litosféra je rozlomená na veľké bloky - litosferické dosky.
3. Zemské jadro - tvorí ho železo a nikel. Má veľkú hustotu a magnetické vlastnosti.
Milí žiaci, budeme pokračovať ďalšou témou. Poznámky si prepíš do zošita, skontrolujem po príchode do školy, oznámkujem určité úlohy, vysvetlím. Strana 14-15. Ak sú nejaké otázky, môžete sa pýtať aj na fb, tak ako to bolo minule.
názov: Tráviaca sústava stavovcov
- zabezpečuje príjem a spracovanie potravy
- začína ústnou dutinou (zuby, sliny) pokračuje cez hltan, pažerák do žalúdka, postupuje do tenkého čreva - tu sa potrava trávi
- nestrávené časti sa presúvajú hrubým črevom do análneho otvoru
Keď si opíšeš tieto 3 odrážky, potom si stručne z učebnice napíšeš ku každej skupine živočíchov akú majú tráviacu sústavu.
1. ryby -
2. obojživelníky -
3. plazy -
4. vtáky -
5. cicavce -
Keď budeš mať napísané, vysvetlíš čo je to KLOAKA. Tento pojem nájdeš na strane 14.
Milí piataci, doplníme si poznámky k uzavretiu prvého celku. Do zošita si prepíšeš uvedené poznámky:
Podľa stravy delíme živočíchy na: A) bylinožravé - rastlinná potrava B) mäsožravé - mäsová potrava C) všežravé - rastlinná a mäsová potrava. Podľa stavby tela delíme živočíchy na: stavovce - majú kosti a bezstavovce - nemajú kosti. Spoločenstvo rastlín a živočíchov spolu s neživými prírodninami tvoria v prostredí, v ktorom žijú ekosystém. Ekosystém môže byť: A) prírodný - les, jazero alebo umelý - pole, záhrada, park. Umelý ekosystém človek ovplyvňuje svojou činnosťou viac ako prírodný ekosystém.
Učivo je v učebnici na strane 12, a potom na strane 14 a 15. Prečítaj si, popozeraj obrázky. Keď prídeme do školy, skontrolujem.
Obrázky skvele doplnia obsah článku a vzbudia v čitateľoch záujem ho otvoriť. Prvý obrázok sa zároveň zobrazí aj v náhľade. Zaujímavý úvodný obrázok vám tak pomôže zvýšiť atraktivitu vášho článku.
Úvodný odstavec čitateľom objasní hlavnú tému článku. Pokiaľ ho zobrazíte aj v prehľade všetkých článkov, pomôžete čitateľom s rozhodovaním, ktorý príspevok je pre nich zaujímavý. Nezabudnite úvodný odstavec odlíšiť od zvyšku textu. V nasledujúcich riadkoch nájdete ďalšie tipy, ako články upravovať.